E-DAGANG

PENDAHULUAN

            Di zaman silam, maksud teknologi adalah sukar difahami oleh masyarakat pada ketika itu dan ada antara mereka yang tidak dapat menerima perkara yang disebut teknologi. Hingga kini, zaman berganti zaman telah menampakkan hasil pentingnya teknologi di dalam kehidupan masyarakat.Dengan wujudnya dunia tanpa sempadan ini, segala aktiviti kehidupan menjadi lebih mudah terutama didalam aktiviti perdagangan.Sejak sekian lama, aktiviti jual beli perlu dilakukan secara berdepan atau lebih lebih dikenali sebagai face to face. Namun, melalui pantasnya penggunaan IT dan internet, proses jual beli ini mampu menjana pendapatan yang lebih dan menjimatkan dari pelbagai sudut.




SEJARAH & EVOLUSI

E-dagang bermaksud proses jual beli secara elektronik seperti jual beli servis dan barangan. Namun begitu e-dagang tidak hanya merangkumi proses jual beli. Ia juga adalah proses komunikasi, kerjasama dan penerokaan maklumat melalui sistem maya Internet. E-dagang adalah medium atau sistem dimana memberi kelebihan kepada pemilik perniagaan untuk berhubung dengan pelanggan secara terus. Hal ini menjadikan masa kerja mereka lebih fleksibel dan seterusnya menjadikan urus niaga lebih mudah kerana ia boleh dilakukan dimana-mana sahaja dengan berbekalkan aplikasi maya perniagaan mereka dan kemudahan IT seperti telefon bimbit mudah alih ataupun laptop.

Pembangunan e-dagang adalah salah satu daripada perkara-perkara yang berlaku secara perlahan-lahan dan kemudian tiba-tiba.Pada tahap yang sangat asas, istilah ini merujuk hanya kepada mana-mana perdagangan yang berlaku secara elektronik.Ini termasuk ATM dan transaksi kad kredit serta pengeluaran bil dan invois melalui kaedah elektronik. Teknologi e-dagang diperkenalkan lewat tahun 1970-an dan berkembang secara berterusan sepanjang tahun 1980-an. Sejak diperkenalkan,istilah e-dagang berubah-ubah seiring dengan peredaran zaman. Pada awalnya, e-dagang bermaksud transaksi komersial yang digunakan untuk menghantar dokumen seperti invois atau bil pembelian secara elektronik.Dalam pada itu, e-dagang semakin berkembang hari demi hari seterusnya dikenali sebagai “perdagangan melalui web”.Hal ini bermula apabila prose jual beli mula dijalankan atas talian World Wide Web melalui server aman (HTTPS), protokol server khusus yang menggunakan enkripsi untuk merahsiakan data penting setiap pelanggan.

Perdagangan elektronik telah berkembang pesat dalam tempoh lima tahun yang lalu dan diramalkan berterusan sehingga ke hari ini. Dalam masa yang sama sempadan antara "konvensional" dan "elektronik" dagang akan menjadi semakin kabur sebagai perniagaan yang lebih banyak menggerakkan bahagian operasi mereka ke dalam Internet.Transaksi elektronik telah wujud sekian lama dalam bentuk Elektronik Data Interchange atau EDI. EDI memerlukan setiap pembekal dan pelanggan untuk menubuhkan hubungan data khusus di mana e-dagang menyediakan kaedah yang kos efektif untuk syarikat-syarikat. Perdagangan elektronik juga telah membawa kepada pembangunan pasar elektronik di mana pembekal dan pelanggan-pelanggan yang berpotensi dibawa bersama-sama untuk menjalankan perdagangan yang saling menguntungkan.



Seiring dengan peredaran masa, pemilik perniagaan e-dagang akan melalui beberapa tahap evolusi yang menjadikan perniagaan mereka lebih maju dan berkembang.Tahap pertama adalah dengan menggunakan kaedah Brochurware dengan caramenjadikan internet sebagai medium untuk mempromosi perniagaan mereka. Umumnya, yang sering dapat kita lihat pada setiap laman web mana-mana perniagaanadalah profil perniagaan, maklumat produk ataupun servis yang ditawarkan, nombor telefon untuk dihubungi dan lain-lain lagi.Oleh itu, pelanggan dengan mudah dapat melakukan pencarian untuk maklumat perniagaan tersebut.

Pada tahap kedua, komunikasi dua arah mungkin terjadi antara pemilik perniagaan tersebut dan pelanggan mereka.Contohnya, kemudahan komunikasi secara terus melalui “chatting” yang membolehkan pelanggan bersemuka secara langsung ataupun secara dengan penjual untuk bertanyakan tentang sesuatu produk atau perkhidmatan yang ingin dibelinya. Hal ini secara tidak langsungnya dapat mencipta hubungan interaktif antara mereka dan seterusnya menjadikan pelanggan berasa lebih selamat dan berpuas hati dalam melakukan proses jual beli bersama penjual.

Ketiga adalah hubungan secara langsung dimana mekanisme penjualan produk atau perkhidmatan yang memungkinkan pelanggan untuk berinteraksi secara eksklusif dengan individu yang lain secara bebas. Contohnya seperti perniagaan “money changer”. Implikasi dari mekanisme ini ialah pelanggan bekemungkinan memperolehi harga spesifik yang mungkin berbeza dari pelanggan perusahaan yang lain.

Sementara itu, pada tahap keempat, keseluruhan transaksi diambil alih secara automatik oleh komputer bagi perniagaan yang menjalankan operasi selama 24 jam tanpa henti. Dalam pada itu, pelanggan dan penjual dapat melakukan transaksi pada waktu tersebut juga dengan hanya mudah. Antara manfaat tahap ini adalah proses jual beliakan dapat dilakukan pada ketika itu dengan hanya dengan menggunakan pembayaran melalui perbankan internet, kad debit ataupun kad kredit. Aplikasi yang agak kompleks ini menunjukkan keberhasilan pengusaha dalam menjalankan sebuah perusahaan telah mencapai tahap perkembangan evolusi E-Dagang yang semakin maju.

Pada tahap seterusnya, pelanggan hanya akan menjalankan dua jenis transaksi iaitu sama ada mekanisme pembelian produk atau perkhidmatan melalui laman web. Aktiviti perniagaan seperti pemilihan barang atau produk melalui katalog, harga yang ditawarkan, kaedah pembayaran dan lain-lain lagi semuanya dilakukan melalui kemudahan yang disediakan pada laman web tersebut.

Tahap terakhir dalam evolusi e-dagang adalah kemampuan pemilik perniagaan membentuk database pelanggan atau pun komuniti yang terdiri daripada para pelanggan mereka.Hubungan ini terjalin di antara pelanggan dan penjual yang saling bekerjasama untuk mencipta nilai yang baru di internet. Hubungan antara pelanggan dan penjual, pihak pengiklanan dan komuniti lain dapat membantu menghasilkan pelbagai perniagaan baru yang seterusnya akan menjadikan ia satu peluang perniagaan dapat dikembangkan. 

KEPENTINGAN E-DAGANG DALAM PERNIAGAAN

Kepentingan atau kebaikan perniagaan dalam E-Dagang boleh dilihat dari dua sudut iaitu melalui sudut peniaga dan pengguna. Melalui sudut peniaga atau pengeluar, boleh dilihat pada penggunaanE-Dagang ini, kos sewaan gudang, insuran, sewaan, kawalan serta lain-lain kos yang berkait dengan kos penyimpanan dalam transaksi pemindahan barangan atau perkhidmatan berlaku akan dapat dihapuskan atau dikurangkan. Justeru itu, peniaga dan pengeluar tidak perlu mengeluarkan kos yang tinggi bagi sebarang kos yang tidak diperlukan.Selain itu, peniaga juga dapat menjalinkan hubungan terus dengan pelanggan tanpa melibatkan pihak ketiga dengan cepat melalui secara talian terus (online). Maka, segala kelemahan dapat diperbaiki dan diatasi dengan kadar segera. Ini juga akan mempercepatkan proses dalam melakukan perubahan terhadap  polisi dan strategi.




Kaedah E-dagang ini juga memberi kelebihan kepada perubahan dari segi bentuk pengiklanan, harga serta info lain yang akan dipamerkan di laman web mengikut keadaan semasa tertentu dan pengeluaran sesuatu produk baru akan mudah dan cepat dilakukan oleh pihak pengeluar dan terus sampai ke sasaran atau pengguna. Malah melalui E-Dagang yang menggunakan internet, peluang untuk mengiklan dan memasarkan barangan atau perkhidmatan tanpa sempadan mudah dilakukan.Sebagai contoh website seperti Amazon, Lazada, Lelong banyak membuka ruang seperti ini dan mendapat liputan luas kepada pengguna.Ini memudahkan kerana pengguna sekarang mampu melayari internet di mana-mana sahaja kerana puratanya mempunyai telefon pintar di zaman kini.

Sejurus melihat daripada sudut pengeluar, E-dagang turut sama memberi manfaat yang baik kepada pengguna. Seperti wujudnya laman web yang memperdagangkan pelbagai jenama mahupun barang-barang keperluan, pengguna mempunyai kebenaran untuk melihat produk-produk yang ditawarkan.Pengguna turut mempunyai banyak pilihan dan dapat membuat perbandingan daripada segi harga, kualiti dan juga perkhidmatan. Dengan itu, pelanggan dapat membuat pilihan yang tepat dan dapat memenuhi kehendak mereka pada kadar yang lebih tinggi.Malah perdagangan ini turut dilindungi oleh insurans mahupun tahap keselamatan yang tinggi.Selain itu juga, pembelian melalui E-Dagang dapat menjimatkan masa, perjalanan serta dapat menganalisis produk atau perkhidmatan dengan tidak perlu berkunjung ke kedai atau kilang berkenaan, Pengguna hanya sekadar membuat rayauan di internet dan seterusnya membuat pesanan jika perlu.



Pengguna & pembeli juga dapat mengelakkan pembaziran kos-kos tambahan dan terus membeli dengan pembekal dapat mengurangkan penglibatan orang tengah. Ketiadaan penglibatan orang tengah pastinya akan mengurangkan kos atau komisen upah tambah kepada mereka.Pembeli dapat membuat perbandingan harga atau perubahan spesifikasi dengan cepat dan dapat mengelakkan daripada dieksploitasikan oleh penjual berkait dengan “permainan” harga murah dengan mengurangkan  item pada tawaran terdahulu. Perbandingan ini dapat dilihat jika pengguna telah menyimpan (save) atau mengetahui terlebih dahulu tawaran terdahulu.

TAHAP PENGGUNAAN E-DAGANG DI MALAYSIA

Di era pembangunan kini, penggunaan E-Dagang semakin berkembang di Malaysiadan terus menjadi perhatian, terutama dalam industri yang melibatkan perdagangan, perniagaan, pelaburan, perbankan, dan sebagainya.Kepesatan  ini telah membolehkan bank komersial tempatan memperkenalkan perbankan elektronik di Malaysia. Walaupun perbankan elektronik masih diperingkat awal di Malaysia, namun kemudahan ini adalah dalam proses perkembangan seiring dengan kepesatan penggunaan E-Dagang.

Menurut SKMM, aktiviti usahawan atau masyarakat Malaysia melibatkan E-Dagang dalam industri. Contohnya kewangan dan perkhidmatan masing-masing hanya meliputi 27.2% dan 19.6% dari jumlah keseluruhan aspek tinjauan penggunaan internet. Pada tahun 2010 pula, SKMM mendapati bahawa hanya 33.6% daripada keseluruhan responden pernah melakukan aktiviti pembelian secara online. Walaupun begitu, penggunaan E-Dagang di Malaysia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan saban tahun. Bagi tujuan tinjauan berkenaan, sebanyak 4,925 orang pengguna internet ditemuduga dan ditanyakan pelbagai soalan untuk mengetahui corak penggunaan internet di Malaysia dan menyediakan data lengkap sebagai rujukan pada masa depan. Kajian juga mendapati pengguna internet majoritinya adalah lelaki iaitu 50.2 peratus manakala selebihnya iaitu 49.8 adalah wanita, (Berita Harian). Sementara itu, SME Corp berkata hingga 30 April 2014 sejumlah 26,285 terminal E-Pembayaran bagi “dongle transaksi tanpa tunai” telah digunakan ini dapat dilihat 18,206 perusahaan kecil di Malaysia mendapat manfaatnya. Sehubungan dengan itu, perusahaan industri-industri kecil dan sederhana adalah penyumbang kepada ekonomi negara Malaysia ketika ini yang dirujuk daripada Banci Ekonomi 2011, sebanyak 97.3 peratus atau 645,136 daripada keseluruhan pertubuhan syarikat di Malaysia.

Melihat kepada kesungguhan dan konsisten dalam membangunkan dan memperkembangkan ICT di Malaysia, ianya dapat dilihat menerusi percaturan dan perancangan rancangan Malaysia ke-9 (RMK-9), sebanyak RM12.89 bilion (unit perancangan Ekonomi, 2006). Sehubungan dengan itu, MSC merupakan projek perintis dalam menyelaraskan keseluruhan perkembangan ICT yang telah direncanakan di seluruh negara bagi menuju ke arah era maklumat  (information age) dan menjadi negara maju Tahun 2020.

Merujuk kepada EIU (2010), negara Malaysia telah menduduki tangga yang ke36 berbanding dengan tahun yang sebelumnya iaitu berada pada kedudukan yang ke-38 berdasarkan kepada skor yang telah diberikan menerusi kriteria yang telah ditetapkan. Dalam kajian tersebut, sebanyak 70 buah negara telah dipilih dan dinilai berdasarkan kepada 6 kriteria utama iaitu menerima guna pengguna dan perniagaan (consumer and business adoption), infrastruktur penyambungan dan teknologi (connectivity and technology infrastructure), persekitaran perniagaan (business environment), persekitaran sosial dan budaya (social and cultural environment), visi dan polisi kerajaan (goverment policy and vision) dan persekitaran undang-undang (legal environment) (EUI, 2010).




CABARAN PENGGUNAAN E-DAGANG

Di masa kini, kita umumnya sedar bahawa akses Internet yang mahal menjadi penghalang untuk para pelanggan dan peniaga untuk membolehkan mereka mencari maklumat melalui internet.Para peniaga dan pelanggan akan menghadapi masalah sekiranya kos bagi mengakses Internet melibatkan kos yang tinggi. Selain  itu ia juga memhalang perkembangan e-dagang kerana asas utama system e-dagang adalah Internet. Sekiranya kos bagi Internet mahal atau tinggi, ianya pastinya akan menyukarkan banyak pihak. Masyarakat di Malaysia amat sukar menerima terus sesebuah teknologi baru tanpa adanya bukti yang kukuh. Hasil kajian yang telah dijalankan oleh SKMM pada 2010 mendapati, pengguna lebih gemar untuk membeli secara langsung di kedai atau pasaraya iaitu sebanyak 66.3 peratus berbanding membeli di Internet. Hal ini kerana rata-rata pengguna juga masih lagi berasa kurang yakin dan bimbang terhadap tahap keselamatan system e-dagang dan seterusnya menimbulkan perasaan kurang percaya untuk melakukan sebarang transaksi melalui sistem tersebut. 

Selain itu, risiko keselamatan terhadap ancaman siber turut menjadi cabaran di dalam dunia E-dagang.Seperti sedia maklum, kegiatan penipuan, pengintipan, penggodaman sering berlaku di negara-negara maju.Kebanyakkan yang berlaku adalah melibatkan transaksi wang. Di Malaysia sendiri, PDRM telah berjaya membanteras kumpulan-kumpulan yang melakukan penipuan siber ini, tidak habis dengan itu, laman-laman perbankan turut sama menjadi sasaran golongan penjenayah siber ini. Pengguna yang melayari laman sesawang tidak mampu menyedari hakikanya mereka telah diintip oleh sesetengah pihak dan golongan jenis ini yang mudah ditipu dan diperdaya.Analisis menunjukkan bahawa jenayah penipuan siber ini meningkat 80 peratus dari 2012 hingga 2015. Peratusannya akan terus meningkat kerana tahap pengetahuan pengguna sudah semakin mengenali bagaimana cara mengendalikan teknologi terkini. Dengan ini juga, terlahirlah pelbagai virus-virus dalam bentuk paparan laman sesawang yang mengelirukan pengguna.

Kita wajarnya tahu bahawa penggunaan e-dagang tidak hanya tertumpu kepada penggunaan sesebuah mesin atau komputer sahaja. Malah E-Dagang melibatkan banyak fasiliti dan infrastruktur termasuklah Internet berkelajuan tinggi. Kemudahan asas tersebut dilihat menjadi sebab dalam menentukan perkembangan dalam penggunaan E-Dagang. Namun, ianya terhalang sekiranyamasih lagi tidak mampu untuk memenuhi keperluan ini.

FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN E-DAGANG

Terdapat beberapa faktor yang mendorong pengguna untuk menggunakan E-Dagang yang telah dikenal pasti oleh pengkaji, iaitu kebergunaan, mudah digunakan, pengaruh sosial, kepercayaan, kos, dan keselamatan. Pertama adalah faktor kebergunaan dan kemudahgunaan.Mengikut kajian Davis (1989) berhubung penggunaan teknologi baharu, iaitu mel elektronik (e-mel) dan tahap penerimaan pengguna terhadap sistem berkenaan dua faktor digunakan sebagai pemboleh ubah berhubung dengan Model Penerimaan Teknologi (TAM), iaitu faktor kebergunaan (sangat penting dan berguna) dan faktor mudah digunakan. Hasil kajian tersebut mendapati faktor kebergunaan memiliki tahap signifikan yang kuat terhadap penggunaan sistem e-mel. Oleh yang demikian, faktor ini mempengaruhi keinginan pengguna untuk menggunakan sesebuah teknologi baharu (Davis, 1989; Davis, Bagozzi, & Warshaw, 1989). 

Kajian oleh Chi, Grant dan Edgar (2007) juga mendapati faktor kebergunaan memiliki hubungan yang paling kuat terhadap penerimaan perbankan Internet di Hong Kong. Tambah beliau lagi, faktor lain seperti faktor mudah digunakan, 13 Tahap Hubungan antara Pelbagai faktor Terpilih dengan Keinginan Menggunakan E-Dagang risiko terhadap perbankan Internet, dan kepembaharuan peribadi dalam teknologi maklumat (IT) turut memiliki hubungan yang positif dengan menerima guna perbankan Internet. Lee (2009) pula mengenal pasti bahawa pemboleh ubah kebergunaan memiliki hubungan positif yang dapat mempengaruhi penggunaan perbankan Internet di Taiwan. 

Selain itu, hasil kajian mendapati bahawa faktor mudah digunakan turut memberi kesan terhadap keinginan seseorang untuk membeli menerusi online atau secara offline (Kloping & McKiney, 2004). Hal ini menunjukkan bahawa seseorang pengguna akan mengenal pasti atau mencuba sesebuah aplikasi yang disediakan sama ada ia mudah digunakan atau sebaliknya dan seterusnya mempengaruhi seseorang pengguna untuk terus mencuba atau menggunakan sistem tersebut atau memberhentikannya. Justeru, mudah digunakan merupakan faktor penting yang memberi kesan secara langsung kepada pengguna sama ada mahu membeli secara online atau sebaliknya (McCloskey, 2004).

Faktor lain yang mempengaruhi keinginan seseorang pengguna untuk menggunakan sesebuah aplikasi yang baharu seperti e-dagang ialah faktor pengaruh sosial. Hasil kajian oleh Fan, Saliba, Kendall, dan Newmarch (2005) mendapati pengguna lebih suka memberi cadangan dan saranan berkaitan sesuatu perkhidmatan yang digunakan kepada orang lain sekiranya mereka berpuas hati terhadap perkhidmatan yang diberikan. Mereka lazimnya akan memberitahu dan menyarankannya kepada rakan mereka yang terdekat supaya turut mencuba dan menggunakan sistem tersebut (Fan dan rakan-rakan, 2005). Pengaruh sosial juga memberi kesan yang lebih mendalam terhadap penerimaan pengguna terhadap sistem m-dagang (m-commerce) (Wei, Marthandan, Chong, Ooi & Arumugam 2009). Hal ini menunjukkan pengaruh sosial sebenarnya memiliki kesan yang lebih mendalam terhadap penerimaan sesuatu aplikasi seperti m-commerce.



Kepercayaan turut menjadi antara faktor pendorong. Kajian oleh Jarvenpaa, Tractinsky, dan Vitale (2000) mendapati faktor kepercayaan adalah penting dalam hal yang berkaitan dengan risiko dan pertukaran menerusi elektronik. Ini menunjukkan bahawa faktor kepercayaan diberi keutamaan oleh pengguna apabila melibatkan penggunaan sesebuah aplikasi dalam sesebuah laman 14 Jurnal Pengajian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media Studies sesawang. Selain itu, Cho, Kwoo, dan Lee (2007) pula mendapati bahawa faktor kepercayaan merupakan aspek yang sangat penting dan rumit dalam suasana persekitaran seperti e-dagang dan m-commerce berbanding dengan perdagangan secara konvensional. Faktor kepercayaan juga merupakan faktor asas dalam sesebuah laman web e-pembelian (Lim, Lim, & Heinrichs, 2008). Penerimaan terhadap faktor kepercayaan yang tinggi dalam sesebuah laman sesawang e-pembelian dapat meningkatkan tahap keyakinan pengguna. Hal ini menunjukkan bahawa faktor kepercayaan merupakan faktor penentu sama ada pengguna sesebuah aplikasi tersebut akan menggunakan aplikasi terbabit atau tidak.

KESIMPULAN

            Kesimpulannya, E-dagang ini banyak memberi manfaat lebih dari membawa keburukan. Pengeluar dan pengguna sahaja yang mampu mengawal proses jual beli tersebut samada selamat atau tidak. Ia juga mampu menjana ekonomi negara-negara yang mundur kerana capaiannya adalah tidak terbatas walaupun di mana anda berada. Kesesuaiannya pada zaman sekarang amat diperlukan kerana dunia bergerak begitu pantas dan begitu juga manusia.Usahawan-usahawan kecil mampu menjana pendapatan lebih baik dengan bantuan E-dagang kerana mudah dikenali di media sosial seperti Facebook & Twitter.Oleh itu, E-dagang juga tidak terkecuali kepada sesiapa untuk berjaya asalkan terdapat usaha.


RUJUKAN

Unit Perancangan Ekonomi. 1996. Rancangan Malaysia Ketujuh 1996 - 2000. Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB). Capaian pada 17 Ogos 2015 dari http://www.epu.gov.my/seventhmalaysiaplan.

Junaidah Hashim. 2008. Factors Influencing the Acceptance of Web-Based Training in Malaysia: Applying the Technology Acceptance Model. International Jurnal of Training and Development.12(4): 253-264.

https://sites.google.com/site/norzeribgl/home/reflections
http://bloggeredagang16.blogspot.my/2016/02/kepentingan-e-dagang-dalam-perniagaan.html
http://www.ftsm.ukm.my/aj/prokomers/pic/definisi.ht
Powered by Blogger.