PERTANIAN 2
1.0 PENGENALAN
Dasawarsa ini, pembangunan dan
perkembangan yang pesat membangun di negara kita membolehkan rakyatnya mengecap
keharmonian, keamanan dan kesejahteraan hidup. Umum mengetahui bahawa Malaysia
adalah sebuah negara yang kemakmuran ekonominya berasaskan sektor pertanian.
Sebagai sebuah sektor yang utama, sektor pertanian telah memainkan peranan yang
penting dalam pertumbuhan dan kemajuan ekonomi negara ini.
Menurut wikipedia ensiklopedia bebas, pertanian ialah pengeluaran makanan
dan barangan melalui perdagangan, penternakan dan perhutanan. Ia merupakan
perkembangan utama yang membawa kepada kebangkitan tamadun, dengan penanaman
dan penternakan mewujudkan lebihan makanan dan seterusnya membolehkan
pembangunan masyarakat yang lebih padat dan berstrata.
Mengikut sejarah, pertanian ini
bermula kira-kira 10,000 tahun yang lalu dan memainkan peranan yang utama dalam
sejarah manusia kerana kemajuan pertanian merupakan salah satu faktor yang terpenting
dalam perubahan sosioekonomi diseluruh dunia.Oleh yang demikian, sektor
pertanian ini adalah sangat dinamik dan mempunyai potensi yang baik untuk masa
depan negara.
Bagaimanapun, terdapat juga masalah
yang timbul yang perlu dipertimbangkan dalam mentransformasikan sektor ini
untuk masa akan datang.Justeru itu, kerajaan mengambil inisiatif dalam
membangunkan bidang pertanian untuk dijadikan bidang perniagaan agar dapat
meningkatkan taraf hidup rakyat dan sekali gus membantu meningkatkan pendapatan
negara.
Terdapat dua komponen utama sektor
pertanian adalah tanaman makanan dan tanaman untuk industri. Tanaman makanan
adalah seperti padi, lembu daging dan lembu tenusu, ikan, sayur-sayuran,
buah-buahan dan pengeluaran daging, telur ayam dan itik. Manakala bagi tanaman
untuk industri pula adalah seperti getah, kelapa sawit, koko, kelapa, lada
hitam dan tembakau. Hasil pertanian ini bukan sahaja diguna pakai dalam
Malaysia, malah dieksport ke luar negara bagi tujuan memenuhi permintaan
keperluan penduduk di sesebuah negara.
Pada
12 Januari 1984, Kerajaan telah memperkenalkan Dasar Pertanian Negara sebagai
satu garis panduan untuk membantu kerajaan dan sektor swasta membangunkan dan
menggiatkanbidang pertanian. Antara matlamat atau objektif dasar ini adalah
untuk memaksimumkan pendapatan bidang pertanian menerusi penggemblengan
sumber-sumber negara secara cekap dan berkesan supaya sumbangan bidang
pertanian kepada pertumbuhan ekonomi negara dapat dipertingkatkan.
Selain itu, kerajaan juga berusaha
untuk memaksimumkan pendapatan pekebun kecil menerusi peningkatan daya
pengeluaran supaya kadar kemiskinan dapat dikurangkan dan kualiti hidup rakyat
petani dapat diperbaiki. Di bawah dasar ini juga, kerajaanmenyasarkan untuk memajukan
dan meningkatkan hasil dan mutu barangan eksport, komoditi yang mempunyai
potensi besar untuk eksport atau bahan gentian import serta komoditi terpilih
bagi bahan makanan dan perindustrian.Sehubungan itu, Kerajaan telah
memperkenalkan dan memperkukuhkan strategi-strategi yang sedia ada dan yang utama
untuk mencapai matlamat Dasar PertanianNegara ini.
2.0 KEPENTINGAN
BIDANG PERTANIAN
Menyedari kepentingan bidang
pertanian, kerajaan turut memberikan tumpuan utama kepada bidang ini dengan
menyenaraikan bidang pertanian di dalam Bidang Keberhasilan Utama Ekonomi (National Key Economic Area) (NKEA) di
bawah Program Transformasi Ekonomi Malaysia (Economic Transformation Programme) (ETP).
NKEA Pertanian memberi fokus kepada
sub-sektor yang mempunyai potensi pertumbuhan yang tinggi seperti akuakultur, pertanian
rumpai laut, sarang burung walit, produk herba, buah-buahan, sayur-sayuran
serta makanan di proses premium. Perlaksanaan ini akan membolehkan Malaysia
menembusi pasaran global bernilai tinggi yang sedang pesat membangun pada masa
ini.
Selain itu, NKEA Pertanian juga telah
mewujudkan peluang pekerjaan baru sebanyak 75,000, sekali gus boleh
menyelesaikan atau mengurangkan masalah pengangguran rakyat Malaysia khususnya penduduk
yang berada di luar bandar. Ini kerana kadar kemiskinan bagi penduduk di luar
bandar dan di kawasan pendalaman agak membimbangkan ekoran kurang peluang
pekerjaan dan pendedahan yang sewajarnya seperti contoh, mereka mempunyai tanah
yang luas untuk diusahakan tetapi mereka tiada modal atau sumber yang boleh
membantu mereka.
Oleh yang demikian, kerajaan
seharusnya memainkan peranan dan menyalurkan bantuan dengan membangunkan bidang
pertanian di kawasan berkenaan sekali gus akan menyumbang peluang pekerjaan
kepada mereka.Tambahan pula peluang pekerjaan yang ada tidak memerlukan
kelulusan yang tinggi berbanding kerja profesional dan separuh profesional.
Seperti yang kita sedia maklum, bidang
pertanian juga mampu menjana pendapatan yang besar kepada negara dan juga petani.
Hal ini kerana, Malaysia memiliki iklim dan tanah yang baik jika diusahakan dan
dibangunkan dengan teratur dan sistematik. Kebanyakan bahan makanan asas
seperti beras, koko, kopi dan bijirin yang lain amat sesuai ditanam di negara
ini. Hasil pertanian ini juga boleh dieksport ke negara-negara luar dan cara
ini boleh menggalakkan pengaliran wang masuk serta dapat mengurangkan
kebergantungan terhadap pengimportan bahan makanan daripada negara lain jika
keperluan dalaman rakyat Malaysia adalah mencukupi.
Bagi tanaman komersial pula,
pengeksportan tanaman seperti kelapa sawit dan lada hitam akan menambahkan dan
meningkatkan lagi pendapatan negara. Mengikut Keluaran Dalam Negara Kasar
(KDNK) bidang pertanian di Malaysia meningkat daripada RM21,206 juta pada suku
kedua tahun 2016 kepada RM25,069 juta pada suku ketiga tahun yang sama. Jika
situasi ini kekal dan berterusan, negara Malaysia akan terus membangun dan
bakal menjadi negara yang maju dalam bidang pertanian seiring dengan
negara-negara barat yang lain.
Selain itu, bidang pertanian juga
menyumbang kepada sumber pengeluaran bahan makanan yang utama untuk keperluan
harian penduduk di Malaysia. Ini kerana Malaysia adalah salah sebuah negara
yang menjadikan beras sebagai makanan ruji di negara ini. Berikutan itu kerajaan
mengambil inisiatif mengesyorkan petani menanam dan menghasilkan padi dua kali
setahun untuk menampung permintaan rakyat Malaysia. Selain mengurangkan import
beras daripada negara luar, perbelanjaan kerajaan juga dapat dikurangkan dan
sekali gus dapat menjimatkan pertukaran mata wang asing.
Umum seharusnya mengetahui bahawa
bidang pertanian ini mampu dan berpotensi mengembangkan industri desa pada hari
ini. Hal ini jelas terbukti apabila wujudnya penubuhan industri kecil sederhana
(IKS) yang telah dibangunkan oleh kerajaan dalam usaha dan membentuk penduduk
di kawasan luar bandar untuk meningkatkan taraf hidup dan pendapatan mereka.
3.0 POTENSI
BIDANG PERTANIAN SEBAGAI PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN
Selepas Merdeka, Malaysia
terkenal sebagai sebuah negara pertanian kerana aktiviti ekonomi pada masa itu
bergantung kepada bidang pertanian dan perlombongan. Sehingga kini bidang
pertanian berpotensi sebagai perniagaan yang menguntungkan dan menyumbang
kepada pendapatan yang lumayan kepada sesiapa sahaja yang mengusahakan atau
menceburkan diri dalam bidang ini.
Bahkan kini, fungsi bidang pertanian
ternyata telah berubah. Bidang pertanian dilihat sebagai perniagaan yang
berpotensi memberi prospek besar kepada seluruh penduduk Malaysia, membantu
merapatkan jurang sosial ekonomi dalam masyarakat serta turut menyumbang kepada
pertumbuhan ekonomi negara.
Tiga Dasar Pertanian Negara telah
digubal untuk memajukan bidang pertanian bermula dari tahun 1984. Dasar
Pertanian Negara Pertama (1984 – 1991) yang memberi penekanan untuk
membangunkan bidang pertanian yang berorientasikan eksport; Dasar Pertanian
Negara Kedua (1992 – 1997) pula memberikan penekanan kepada peningkatan
produktiviti, kecekapan dan persaingan. Manakala dasar yang terakhir iaitu
Dasar Pertanian Negara Ketiga (1998 – 2010) untuk meningkatkan daya saing
bidang pertanian berikutan liberalisasi perdagangan antarabangsa.
Pelaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas
ASEAN (AFTA) dan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) membuktikan bidang
pertanian menjadi semakin penting dalam menghadapi keadaan dunia perdagangan
berikutan proses globalisasi dan liberalisasi pasaran. Oleh yang demikian,
bidang pertanian bukan lagi industri yang malap, sebaliknya ia mempunyai banyak
potensi jika diceburi secara giat oleh pihak swasta dalam projek-projek
pengeluaran bahan makanan seperti yang digariskan di bawah Dasar Pertanian
Negara Ketiga. Banyak peluang yang boleh diambil oleh pihak swasta selain untuk
mengurangkan penggantungan kepada bahan makanan import.
Lantaran itu,Kerajaan juga telah
merancang untuk menjadikan bidang ini sebagai enjin ketiga pertumbuhan ekonomi dengan
memperluaskan tanggungjawab Kementerian Pertanian untuk merangkumi bidang
industri asas tani yang boleh disertai oleh industri kecil dan sederhana
terutamanya dalam bidang-bidang tambah nilai yang baru.
Selain itu, bidang pertanian jugadilihat
berpotensi tinggi untuk meneroka pasaran antarabangsa kerana hasil keluarannya
mempunyai kualiti dan nilai yang tinggi setanding dengan negara-negara
pertanian yang maju pada masa kini. Pada tahun 2010, nilai pengeluaran kasar
daripada Banci Ekonomi 2011 untuk bidang pertanian adalah sub-sektor tanaman
dengan RM37,276 juta, diikuti perhutanan dan pembalakan (RM8111 juta), ternakan
(RM6592 juta) dan akhir sekali perikanan (RM1474 juta).
Seterusnya bidang ini juga berpotensi
mengeluarkan produk yang bermutu tinggi untuk dipasarkan di pasaran tempatan
dan antarabangsa. Bagi memenuhi permintaan pasaran terhadap makanan yang
selamat dan berkualiti, beberapa tindakan seperti menepati piawaian-piawaian
antarabangsa serta pelabelan, penggredan dan pembungkusan yang boleh diterima
di pasaran antarabangsa perlu dilaksanakan.
Oleh itu, kerajaan telah memperkenalkan
MyGAP (Malaysian Good Agricultural
Practices) yang telah dilancarkan oleh YB Menteri Pertanian dan Industri
Asas Tani pada 28 Ogos 2013. MyGAP adalah penjenamaan semula Skim Amalan Ladang
Baik Malaysia (SLAM), Skim Amalan Ladang ternakan (SALT) dan Skim Pensijilan
Ladang Akuakultur Malaysia (SPLAM) di mana ianya lebih komprehensif untuk
sektor pertanian, akuakultur dan ternakan.
Antara kepentingan dan faedah
Pensijilan MyGAP untuk bidang pertanian adalah bagi menghasilkan produk
pertanian yang berkualiti, selamat dimakan, mengurangkan pencemaran alam
sekitar serta membantu membangunkan industri pertanian negara yang mesra alam
dan lestari. Selain itu, ia juga akan membantu dan memudahkan laluan pasaran
eksport memandangkan Good Agricultural Practise
(GAP) telah dikenali di seluruh duniadan lebih komersial serta tidak
mengelirukan pengguna dan pengusaha berbanding SALM, SPLAM dan SALT.
Pengeluaran pertanian yang dihasilkan juga
perlu menepati dan menitikberatkan aspek-aspek kualiti dan keselamatan kerana
dengan cara ini usahawan atau pengusaha pertanian berpotensi mendapat jaminan
di dalam pasaran tempatan dan luar negara, memperoleh harga yang lebih tinggi
serta memperoleh keuntungan dan pendapatan yang lebih baik dan lumayan.
Daya saing pengeluaran pertanian
negara boleh dipertingkatkan lagi dan bertahan dengan lebih lama sekiranya
semua usahawan dan pengusaha pertanian mengamalkan pendekatan seperti yang
dinyatakan. Di samping itu, semua jabatan dan agensi yang terlibat perlu memantau
terhadap program jaminan kualiti yang telah dilaksanakan agar usahawan dan
pengusaha pertanian memahami langkah-langkah yang perlu dipatuhi secara
berterusan. Hal ini dapat membantu meningkatkan potensi serta mengekalkan kualiti
dan keselamatan pengeluaran hasil dan produk mereka.
4.0 CABARAN
DAN HALANGAN BIDANG PERNIAGAAN BERASASKAN PERTANIAN
Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat mendefinisikan cabaran sebagai sesuatu unsur atau faktor bagi menguji
kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi. Oleh itu, secara
ringkasnya, dapatlah dikatakan setiap yang dilakukan oleh seseorang, sesebuah organisasi
atau pertubuhan yang dibina itu pasti ada sesuatu cabaran atau halangan yang
akan dihadapi bagi mencapai maksud sebenar tujuan penubuhannya itu.
Di
dalam mengemukakan cadangan bagi memantapkan lagi bidang perniagaan yang
berasaskan pertanian ini aspek kekurangan modal atau dana adalah merupakan
cabaran utama yang perlu dihadapi oleh mereka yang bergelar usahawan atau
pengusaha pertanian. Bagi memulakan sesuatu perniagaan, umum mengetahui, aspek
modal menjadi pemangkin utama di dalam memastikan kejayaan atau nasib sesebuah
kegiatan atau bidang yang diceburi sama ada dapat bertahan lama atau tidak pada
masa akan datang. Secara amnya, pelaburan modal yang dibuat oleh mereka yang
menceburi ke dalam bidang perniagaan ini adalah sangat penting di dalam
memastikan kelancaran perniagaan dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang
gangguan sehingga ke akhirnya.
Seterusnya,
di dalam menelusuri era yang menuju kemodenan dan globalisasi yang menjadikan
dunia tanpa sempadan ini, terdapat juga rakyat Malaysia yang masih lagi
terpalit dengan isu-isu integriti dan akauntabiliti yang boleh meranapkan
peradaban bangsa. Ini adalah dikenali sebagai gejala rasuah yang dilihat
semakin berleluasa di dalam sesebuah negara yang membangun dan Malaysia juga
tidak terlepas daripadanya. Tanpa disedari gejala rasuah ini telah merebak
sehingga ke serata bidang dan kegiatan yang menjadi mata pencarian utama negara
kita secara umumnya.
Gejala
rasuah ini umumnya, bukan sahaja melibatkan syarikat-syarikat korporat yang
besar yang sudah menempa nama di persada ekonomi antarabangsa semata-mata,
malah juga mampu memusnahkan perniagaan dan perusahaan kecil-kecilan seperti
dalam bidang pertanianini. Bahkan, gejala rasuah ini jugamampu untuk memberi
kesan yang buruk kepada individu yang terlibat samaada menerima atau memberi rasuah
sekali gus merencatkan sistem di dalam pengurusan perniagaan dan perusahaan itu
sendiri daripada terus bertapak di dalam ekonomi Malaysia. Situasi ini turut
menjadi penyumbang cabaran kepada usahawan dan pengusaha pertanian pada masa
kini sama ada yang masih baru atau yang sudah lama bertapak dalam bidang
perniagaan yang berasaskan pertanian umumnya.
Antara
cabaran lain yang dilihat menjadi penghalang bagi bidang perniagaan berasaskan
pertanian ini adalah masalah tenaga kerja. Kebanyakan generasi muda pada hari
ini kurang berminat untuk bekerja sebagai petani atau menceburkan diri dalam
bidang ini kerana menganggap skop kerja ini terlalu berat dan pulangan serta
imbuhan yang diperoleh sedikit dan kurang lumayan.
Malahan
golongan muda ini juga lebih gemar menetap di bandar berbanding di kampung atau
kawasan pedalaman kerana mereka menganggap di bandar lebih mudah untuk
mendapatkan dan memilih pekerjaan terutamanya dalam bidang perindustrian. Ini
boleh dilihat, rata-rata pemilik pengusaha danpekerja di ladangpada hari ini
adalah mereka yang berusia dalam lingkungan 40 tahun hingga 70 tahun.
Oleh
yang demikian, sektor ekonomi desa yang merangkumi pertanian dan bukan
pertanian berdepan dengan cabaran dan memerlukan transformasi bagi meningkatkan
sumbangannya dalam menyokong aspirasi negara berpendapatan tinggi menjelang
2020. Hal ini menjadi cabaran kepada negara untuk menarik dan meningkatkan
penglibatan golongan belia luar bandar dalam aktiviti ekonomi yang mampu
menjana pendapatan ekonomi negara serta untuk merealisasikan matlamat yang
telah ditetapkan.
Selain
itu, serangan pelbagai penyakit dan serangga perosak juga menjadi cabaran yang
perlu dihadapi oleh golongan usahawan atau pengusaha yang menjalankan bidang
perniagaan berasaskan pertanian. Terdapat pelbagai jenis serangga perosak dan
penyakit kepada tanaman dan ternakan sehingga boleh menyebabkan kerugian besar.
Ini akan menyebabkan hasil pengeluaran menjadi kurang dan kos penggunaan racun
pula meningkat.
Langkah
dan usaha bagi memajukan bidang pertanian perlu dibuat secara berterusan,
komersial, berskala besar dan menggunakan teknologi moden yang terkini.
Penggunaan teknologi moden secara meluas mampu menyumbang kepada peningkatan
hasil pengeluaran dan kualiti komoditi pertanian serta menjamin hasil dan
pendapatan yang lumayan.
5.0 SOKONGAN
DAN BANTUAN KERAJAAN KEPADA PERNIAGAAN BERASASKAN
PERTANIAN
Sejajar dengan ikrar Kerajaan
untuk membantu dan memberi sokongan terhadap bidang pertanian, Bajet 2017 yang
akan datang memperuntukkan sejumlah RM1.3 bilionkepada Kementerian Pertanian
dan Industri Asas Tani untuk meningkatkan pengeluaran makanan dengan harga yang
kompetitif. Ini membuktikan komitmen kerajaanmentransformasikan sektor makanan
agar terus berdaya saing.
Peruntukan ini juga meliputi
Pembangunan Infrastruktur Pertanian sekali gus memperkukuhkan lagi dan memberi
keutamaan bidang pertanian, dalam usaha meningkatkan dan menjamin bekalan
makanan negara. Selain itu, sejumlah RM1.3 bilion juga telah disediakan untuk
diberikan subsidi harga benih dan baja supaya bantuan dapat disalurkan kepada
golongan pesawah agar pengeluaran padi negara dapat diperkukuhkan lagi.
Selain itu, Bajet 2017 juga meneruskan
Program Pembangunan Agropreneur Muda (Usahawan Pertanian) dengan memperuntukkan
RM100 juta dikhususkan untuk program ini. Penglibatan golongan ini dikenal
pasti sebagai komponen utama Dasar Agromakanan Negara (DAN), yang berperanan
untuk meningkatkan pengeluaran hasil pertanian serta membantu menjana
pendapatan tinggi bagi golongan petani. Bajet 2017 juga akan memberi penekanan
terhadap pembangunan luar bandar dan pembangunan keusahawanan yang sangat
dinamik. Ini dapat dilihat apabila pelbagai peruntukan yang bakal disediakan
untuk meningkatkan infrastruktur dan menaik taraf, serta pelbagai insentif
bakal diberikan untuk kemudahan pembiayaan dan juga kemudahan modal insan.
Tanggapan terhadap bidang pertanian
bukan kerjaya pilihan generasi muda pada hari ini ternyata sudah ketinggalan
zaman kerana realitinya semakin ramai golongan itu menceburi bidang pertanian.
Perkara ini terbukti apabila lulusan tinggi dalam bidang pertanian terus
meningkatkan pada setiap tahun. Peningkatan pelajar ini adalah hasil dan
sokongan daripada langkah kerajaan menubuhkan Majlis Latihan Pertanian
Kebangsaan (NATC) yang melaksanakan Program Latihan Kemahiran Pertanian
Kebangsaan (PLKPK).
Tujuan pelaksanaan program ini adalah
untuk menggalakkan generasi muda melibatkan diri dalam bidang pertanian sebagai
pekerja mahir dan pengusaha pertanian bertaraf komersial dan berskala besar
melalui penggunaan teknologi terkini bagi meningkatkan kualiti dan produktiviti
bidang pertanian negara. Program yang dijalankan adalah berteraskan Standard
Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (SPKP) atau National
Occupational Skills Standard (NOSS). Latihan yang disampaikan adalah
berasaskan kompetensi kemahiran dan memfokuskan kepada latihan amali, projek
dan simulasi. Program ini juga menjadi platform kepada generasi muda untuk
melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Kerajaan juga menyalurkan bantuan
dengan membiayai sepenuhnya kos pengajian termasuk penginapan, makan dan minum.
Pelatih hanya perlu menanggung yuran pendaftaran sebanyak RM330 untuk bayaran
premium insurans, setem hasil surat perjanjian, baju korporat, deposit asrama
dan pembukaan akaun Agrobank.Pelatih turut diberikan elaun sara hidup sebanyak
RM200/bulan untuk Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dan RM250/bulan untuk Diploma
Kemahiran Malaysia (DKM). Manakala elaun bagi Latihan Industri adalah
RM300/bulan.
Selain daripada itu, Kerajaan juga
telah memperkenalkan Program My Kampung My Future (MKMF) – Kampung Ku Masa
Depan Ku dengan menggunakan pendekatan National
Blue Ocean Strategy (NBOS) di bawah skop Transformasi Komuniti. MKMF adalah
satu inisiatif kerajaan yang bertujuan untuk meningkatkan pembabitan golongan
belia di kawasan luar bandar yang terlibat dengan aktiviti ekonomi kerana ia
mampu menjana pendapatan dan ekonomi negara.
Kerjasama erat turut dijalinkan dengan
pelbagai agensi kerajaan seperti Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah,
Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat,
1Malaysia For Youth (1M4U) serta kepimpinan tempatan yang terdiri daripada
Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) dan Persatuan-persatuan
belia tempatan yang memainkan peranan paling besar dalam membangunkan sendiri
kampung mereka.
Pada hari ini, kerajaan amat
menggalakkan penyertaan segenap lapisan masyarakat dalam pembangunan ekonomi
dan menyediakan struktur sokongan yang berupaya membantu golongan para usahawan
dalam menceburkan diri dalam bidang ini. Sebagai contoh, bagi golongan yang
mengusahakan perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang berasaskan
pertanian, Kerajaanmenawarkan pelbagai bentuk bantuan pembiayaan kepada
pengusaha IKS. Bantuan ini disalurkan melalui agensi-agensi bertanggungjawab
dan juga melalui institusi-institusi kewangan.
Pelbagai program latihan dan
pembangunan telah disediakankepada usahawan dan pengusaha yang berminat
mengusahakan aktiviti IKS ini. Antaranya adalah Perbadanan Pembangunan Industri
Kecil dan Sederhana (SMIDEC) iaitu salah satu agensi Kerajaan utama yang
bertanggungjawab menyelaras pembangunan IKS. Selain menawarkan khidmat nasihat
berkaitan pembangunan industri, agensi ini juga menyediakan program latihan dan
pembangunan untuk orang ramai dan pengusaha IKS.
Kerajaan juga turut bekerjasama dengan
pelbagai agensi lain yang dapat membantu meningkatkan kemajuan bidang pertanian
seperti Lembaga Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) yang telah
membuktikan keberkesanan peranan mereka kepada bidang pertanian di Malaysia
pada hari ini.
6.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, perniagaan yang
berasaskan pertanian ini memungkinkan Malaysia umumnya akan mencapai sesuatu
kepesatan pada masa yang akan datang. Hal ini kerana, bidang ini mampu menjana
pulangan dan hasil yang lumayan kepada kepesatan ekonomi negara bagi mencapai
tahap negara maju yang membangun kelak setanding dengan negara-negara barat
yang lain.
Bagi mencapai objektif dan matlamat
Wawasan 2020, bidang pertanian perlulah bergerak seiring dengan sektor-sektor
ekonomi yang lain di mana penekanan dalam aspek peningkatan produktiviti,
penghasilan kualiti yang tinggi daripada penggunaan teknologi moden dan proses
penyelidikan R&D yang mantap ditekankan dan diperluaskan untuk mewujudkan
bidang pertanian yang matang, maju, berdaya tahan dan berdaya saing.
Bahkan, transformasi pertanian juga
perlu dilaksanakan bagi membawa pembaharuan dalam bidang pertanian negara
supaya menjadi lebih kompetitif, moden, dinamik, menguntungkan dan dapat sekali
gus dapat menyumbang kepada keluaran negara kasar. Selain itu, industri
pertanian juga perlu kembali menjadi penjana kepada pertumbuhan ekonomi negara
dan mencipta peluang pekerjaan kepada sebilangan besar rakyat negara ini.
Dengan langkah-langkah yang sedang
diambil oleh pihak Kerajaan dan Kementerian Pertanian, kita yakin negara ini
dapat mengeluarkan makanan sendiri seperti sektor-sektor yang lain. Usaha ini
dapat mempertingkatkan imej bidang pertanian dan melenyapkan tanggapan negatif
terhadap bidang ini, sekali gus mampu meletakkan dan menaikkan nama Malaysia
sebagai pengeksport hasil-hasil pertanian dan makanan tropika di dunia.
Komitmen kerajaan dalam membantu golongan dalam bidang pertanian ini sebenarnya
mendasari usaha-usaha yang dilaksanakan demi kesejahteraan bersama.
7.0 RUJUKAN
Buku
Ahmad
Idriss. (1998). Dasar Ekonomi Baru.
Selangor: IBS Buku Sdn. Bhd.
Dasar-dasar Pembangunan
Malaysia.
(1992). Kuala Lumpur: Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) Malaysia.
Hasnah Ali. (1991). Ekonomi Wilayah Teori dan Amalan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Malaysia Kita. Panduan dan
Rujukan untuk Peperiksaan Am Kerajaan. (2004). Kuala Lumpur: International
Law Book Services.
Nik Hashim Mustapha, Zulkifly
Osman. (1989). Dasar Ekonomi Malaysia.
Selangor: Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Internet
Aziz
Abdul Majid, Ab. Latif Ibrahim, Norizan Md. Nor, Hassan Naziri Khalid. (2003). Pertanian Mapan: Cabaran dan Strategi
Pembangunan dalam Sektor Pertanian di Negeri Perlis. 277-285. Dimuat turun
pada 24 November 2016, dari http://eprints.utm.my
Bajet
2016: Peruntukan RM5.3 bilion Rancakkan Industri Pertanian.
Dimuat turun pada 25 November 2016 dari, http://www.astroawani.com
Bajet Kementerian Pertanian
& Industri Asas Tani 2017.
Dimuat turun pada 26 November 2016, dari http://www.moa.gov.my
Fungsi dan Objektif Jabatan
Pertanian.
Dimuat turun pada 25 November 2016, dari http://www.doa.gov.my
Nur
Izzah Manan. (2008). Kepentingan Sains
dan Teknologi kepada Industri Pertanian. Dimuat turun pada 24 November
2016, dari http://pmr.penerangan.gov.my
Pertanian.
Dimuat turun pada 23 November 2016, dari https://ms.wikipedia.org
Portal
Rasmi Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani.
Dimuat turun pada 23 November 2016, dari http://www.moa.gov.my