PELANCONGAN MALAYSIA


1.0       PENGENALAN

            Perindustrian adalah bermaksud penghasilan suatu barang ataupun perkhidmatan dan adalah merupakan aktiviti ekonomi yang memproses bahan mentah menjadi barangan siap atau menyediakan perkhidmatan. Sektor perindustrian adalah dianggap sebagai penggerak utama pembangunan dikebanyakan negara yang membangun, terutamanya dari segi daya pengeluaran dan daya keupayaan penyerapan tenaga buruh. Oleh itu, jika dilihat daripada zaman sebelum merdeka sehinggalah sekarang ini, sektor perindustrian ini telah mencatat sumbangan yang besar dalam peneraju ekonomi negara.

            Di dalam proses untuk memajukan negara, tunggak kempimpinan negara telah mengambil langkah yang berwibawa dengan membawa kemajuan dan transformasi dalam sektor ini. Ini adalah merupakan suatu inisiatif yang bijak daripada pihak kerajaan dimana ianya telah memandang penting kepada kenyataan “Pembangunan ekonomi di kebanyakan negara maju adalah berasaskan kepada sektor perindustrian”. Hal ini telah menjadikan sektor perindustrian di negara ini di antara sektor terpenting dalam menyumbang kemajuan negara. Sektor perkhidmatan pula terdiri daipada pelbagai subsektor yang sebahagiannya boleh diperdangangkan termasuklah industry pelancongan.

            Pelancongan adalah bermaksud, pergerakan sementara manusia ke destinasi lain di luar tempat kerja dan tepat tinggalnya yang biasa dan kegiatan yang dilakukan selama tinggal di destinasi tersebut dan kemudahan yang disediakan untuk memenuhi keperluan mereka. Pelancongan adalah dianggap sebagai satu kemewahan, ini kerana hanya segelintir orang yang mempunyai masa dan wang sahaja mampu untuk melancong. Waktu senggang yang banyak, ekonomi yang semakin baik dan kemudahan pengangkutan yang sempurna, telah bergabung untuk membolehkan lebih banyak orang ergi melancong. (Mathhieson dan Wall, 1991).

            Di dalam konteks dunia hari ini, pelancongan adalah merupakan salah satu kegiatan ekonomi dan sosial yang sangat penting. Jumlah pelancong dalam negeri dan antarabangsa semakin hari semakin meningkat malah, beberapa buah negara di dunia kini telah menjadikan sektor pelancongan sabagai sebuah sektor utama yang menjana pendapatan negara (Inskeep, 1996). Pelancongan juga adalah merupakan sebuah sektor yang melibatkan peranan yang saling berkait antara pihak kerajaan, bukan kerajaan dan juga orang awam (Salah Wahab dan Cooper, 2003).

            Selain itu, dari segi aspek sejarah, pelancongan telah bermula sejak kira-kira 5000 tahun yang lalu selaras dengan perembangan pertanian itensif, kota, kapal laut dan wang sebagai medium pertukaran. Perjalanan ini lazimnya didorong oleh perdagangan, ketenteraan dan pentadbiran kerajaan dari empayar besar seperti Sumeria, Yunani, Mesir, Parsi dan Rom di rantau Mediterranean dan Timur Tengah. Apabila empayar berkembang, orang Rom khususnya telah membina sistem jalan raya yang lebar dan telah dibina dengan baik untuk menyediakan perhubungan pentadbiran dan perdagangan dari seluruh empayar dari Tembok Hadrian di Britain hingga ke Euphrates di Timur Tengah. Rumah tumpangan juga telah didirikan di setiap 30 batu di sepanjang jalan dan terdapat beberapa buah hotel di kebanyakan bandar. Rumah tumpangan ini dikaitkan dengan piktograf yang menunjukkan status kemudahan dan perkhidmatan (Inskeep, 1996)

            Dalam konteks Malaysia, pelancongan terus menjadi sumber utama tukaran wang asing yang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi, pelaburan dan guna tenaga. Kedatangan pelancong berjumlah 16.4 juta pada tahun 2005 telah menyumbang sebanyak RM18.1 bilion kepada pendapatan negara (Malaysia, 2006). Perkembangan sektor pelancongan di Malaysia telah dipengaruhi oleh perubahan yang besar dan potensi industri pelancongan pada masa hadapan. Memandangkan industri pelancongan kini adalah merupakan satu pemangkin kepada pendapatan negara, maka pendekatan yang bersepadu dilaksanakan dalam perancangan dan perlaksanaan industry pelancongan secara mampan (Nurulashila, 2006).

Oxford English Dictionary mendefinasikan bahawa pelancongan adalah orang yang membuat lawatan atau kunjungan pada masa kelapangan (Honey, 1999). Di Malaysia, industri pelancongan mula muncul pada akhir tahun 1960. Industri pelancongan tidak dianggap sebagai aktiviti ekonomi yang utama sehinggalah ke tahun 1970 kerana, pada masa itu, sumbangan komoditi utama adalah seperti getah dan biji timah yang dianggap jauh lebih penting. Pada tahun 1970, kerajaan Malaysia mula membangunkan industri pelancongan untuk memenuhi beberapa objektif seperti peningkatan pendapatan dalam pertukaran mata wang asing, meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan, menggalakkan pembangunan kawasan, mempelbagaikan ekonomi dan juga meningkatkan hasil kerajaan.

Kini, Malaysia telah diiktiraf di peringkat global sebagai di antara salah satu destinasi pelancongan utama dalam dunia dengan kedudukan di antara 10 teratas dari segi ketibaan pelancong dan 15 antara teratas dari segi penerimaan gobal. Industri pelancongan juga adalah merupakan penyumbang yang penting kepada ekonomi negara. Industri pelancongan juga menajdi suatu bidang pelaburan yang baik dan bijak di mana dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang kesemuanya berperanan sebagai wahana dalam pembangunan mega Malaysia menuju negara maju dalam abad ini.

Pelancongan juga adalah merujuk kepada pelancongan libur dan pelancongan perniagaanm dan ianya merangkumi subsektor seperti penginapan, membeli belah, produk pelanocngan (ekopelancongan, pelancongan kapal persiaran dan aktiviti lain yang berkaitan seperti spa dan kesejahteraan), makanan dan minuman serta pengangkutan dalam negeri (inbound) dan pengangkutan domestik.


Negara Malaysia juga mempunyai kedudukan permulaan yang kukuh untuk menaikkan namanya untuk menjadi destinasi pelancongan yang utama. Industri pelancongan sudah sememangnya besar, dan telahpun berkembang secara tekal dengan pantas untuk tempoh 10 tahun yang lalu dan ianya juga mempunyai kedudukan yang berdaya saing secara global dan kukuh. Asas yang kukuh ini dapat dimanfaatkan unutk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi negara.



2.0       TAHAP INDUSTRI PELANCONGAN DI MALAYSIA

            Ketika zaman pasca kemerdekaan negara Malaysia, industri pelancongan adalah kurang diberi perhatian atau penekanan oleh pihak kerajaan kerana pada masa tersebut, pihak kerajaan lebih menumpukan kepada pembangunan infrastruktur serta kestabilan negara. Oleh itu, kerajaan ebih menumpukan kepada sektor hasil bumi seperti bijih timah dan getah yang telah menjadi hasil utama pada ketika itu dan pihak kerajaan tidak sedar akan peranan industri pelancongan juga akan membawa kepada perkembangan ekonomi di sesebuah negara. Walaubagaimanapun, industri pelancongan di Malaysia telah mula dilihat mengalmai perkembangan yang positif bermula pada era tahun 70-an dengan wujudnya Penubuhan Perbadanan Pelancongan Malaysia (TDC) pada Ogos 1972, Dasar Ekonomi Baru (DEB), dan Persidangan Kesatuan Pelancongan Kawasan Pasifik (PATA) di Kuala Lumpur.

            Setelah itu, sektor pelancongan negara Malaysia dilihat semakin berkembang pada awal tahun 80-an di mana ketika ini negara telahpun aman daripada ancaman komunis dan juga ancaman luar. Maka dengan itu, pada tahun 1987, Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan telah ditubuhkan dan pada tahun 1990, kerajaan telah menaiktaraf kementerian tersebut kepada Kementerian Kebudaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. Dengan penubuhan kementerian tersebut, ianya telah merancakkan lagi pembangunan industri pelancongan negara (Azizan Marzuki, 2010).

            Kejayaan pembangunan dalam industri pelancongan ini dapat dilihat melalui kejayaan Tahun Melawat Malaysia 1990, di mana sumbangan sektor ini kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) terus meningkat. Malahan sumbangannya masih terus meningkat lagi selepas kegawatan ekonomi pada tahun 1997 dan 1998 dengan cara menggalakkan aliran masuk wang ke dalam negara dan mengurangkan aliran keluar matawang negara dan seterusnya memulihkan krisis ekonomi negara. Pada masa kini juga kerajaan telah mengambil inisiatif dalam mempertingkatkan kemudahan-kemudahan asas seperti menaiktaraf jeti, menaiktaraf Lapangan Terbang Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi bagi menampung kemasukan pelancong asing yang kian bertambah.

            Industri pelanconfan juga adalah merupakan industri perkhidmatan utama yang semakin berkembang maju dan mendatangkan keuntungan besar dalam bentuk tukaran asing serta memasyhurkan nama Malaysia di mata dunia. Pada tahun 2000, seramai 10.2 juta orang pelancong (termasuk pelancong domestik) telah berkunjung ke Malaysia dan telah menghasilkan pendapatan negara sebanyak RM20 bilion termasuk RM17 bilion daripada pertukaran asing (Berita Harian, 9 Jun 2001). Angka tersebut telah melebihi jangkaan sebanyak 6.4 juta pelancong yang diramalkan akan datang ke Malaysia. Malaysia juga adalah merupakan negara ketiga yang paling ramai menerima pelancong di Asia Timur selepas negara China dan Hong Kong.

            Negara Malaysia juga adalah merupakan destinasi pelancongan tropika indah yang sangat berpotensi di Asia dan bukan sahaja dapat menarik pelancong antarabangsa, malah dapat menawan warga tempatan. Industri pelancongan telah menjadi suatu bidang pelaburan yang sangat baik bijak yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri yang berkaitan yang lain yang kesemuanya berperanan sebagai wahana dalam pembangunan mega Malaysia menuju negara maju dalam abad ini. Potensi industri pelancongan ini menunjukkan ianya boleh menjadi sebagai penjana ekonomi baru negara dan ianya hanya dapat direalisasikan jika usaha-usaha untuk memajukan dan membangunkan industri ini diberi penekanan sewajarnya. Isu-isu seperti pelancongan eko, alam sekitar, visa, kemudahan lapangan terbang, kebersihan persekitaran, sistem pengangkutan dan keselamatan pelancong semuanya menyumbang secara positif dan negatif kepada jumlah pelancong yang melawat Malaysia.



3.0       RUJUKAN KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PELANCONGAN TERHADAP PEBANGUNAN EKONOMI NEGARA

            Seperti yang kita sedia maklum, industri pelancongan adalah merupakan di antara penyumbang terbesar terhadap pembangunan ekonomi negara sama ada secara langsung mahupun tidak langsung. Menerusi sumbangan secara langsung, industry pelancongan dilaporkan telah menjana pendapatan pelancong sebanyak RM72 bilion pada tahun 2014, dan sterusnya meletakkan Malaysia di tangga ke-13 dari segi pendapatan pelancongan antarabangsa dan tangga ke-12 dari segi ketibaan pelancong antarabangsa menurut laporan United Nation World Tourism Organization, UNWTO (Saeril, 2015).

            Selain dari itu, kepentingan industry pelancongan terhadap pembangunan ekonomi negara boleh dilihat menerusi penekanan yang ditunjukkan oleh kerajaan terhadap sektor pelancongan sejak awal kemerdekaan lagi. Sektor pelancongan juga mempunyai ‘platform’ khusus di dalam Program Transformasi Negara yang digerakkan oleh Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia. Pelan ini telah mensasarkan sejumlah 36 juta pelancong iaitu sebanyak RM168 bilion pendapatan pelancongan menjelang tahun 2020. Sektor pelancongan ini juga telah memberi sumbangan ketara ekonomi negara sejak pengenalan Program Transformasi Negara (NTP) apabila sektor ini muncul sebagai penyumbang keenam terbesar kepada ekonomi negara dan sumbangan sejumlah RM161 bilion atau 14.9 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2014. Sektor pelancongan juga adalah secara langsung dapat memberi manfaat kepada rakyat Malaysia pada tahun 2014 dengan menarik pelaburan sebanyak RM19.4 bilion serta mewujudkan sejumlah 1.77 juta peluang pekerjaan. Pada tahu 2015, sektor pelancongan terus menunjukkan peningkatan dengan menjadi penyumbang Pendapatan Negara Kasar (PNK) ketiga tertinggi negara walaupun jumlah ketibaan pelancong menunjukkan kemerosotan. (Editor, 2016).

            Pada masa kini, industri pelancongan adalah dilihat sebagai industri pemangkin kepada perkembangan sektor-sektor lain yang berkaitan kerana pelaburan yang dibuat bagi membangunkan industri ini juga sebenarnya menyumbang kepada pembangunan infrastruktur dan perkhidmatan dalam negara. Malah, industri pelancongan juga dapat mewujudkan banyak peluang-peluang pekerjaan kepada rakyat dalam negara ini. Pada tahun 2014, industri pelancongan dilaporkan telah berjaya mewujudkan sebanyak 1.77 juta peluang pekerjaan dan menarik pelaburan sebanyak 19.4 bilion pelaburan. (BERNAMA, 2015).

            Pada tahun 1990, kerajaan telah mengisytiharkan Tahun Melawat Malaysia. Usaha ini telah menunjukkan bahawa kerajaan semakin memberikan perhatian yang serius kepada industri pelancongan kerana langkah ini berpotensi memajukan ekonomi negara. Pada setiap tahun bilangan pelancong yang datang ke Malaysia akan semakin meningkat. Tambahan pula Malaysia adalah merupakan sebuah negara yang mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Terdapat ramai pelancong sama ada dari luar ataupun dalam negara memilih Malaysia sebagai destinasi pelancongan mereka.

            Antara kepentingan sektor pelancongan kepada negara Malaysia adalah, supaya kita dapat mempromosikan tempat pelancongan yang menarik di Malaysia. Negara kita, Malaysia juga mempunyai banyak tempat-tempat bersejarah contohnya seperti yang terletak di negeri Melaka, Pulau Pinang dan lain-lain lagi. Tempat-tempat bersejarah ini dapat pastinya dapat membantu setiap individu utuk memperluaskan ilmunya. Selain daripada melancong, para pelancong juga dapat melawat kawasan atau tempat-tempat bersejarah di negara Malaysia. Selain tempat-temat sejarah sebagai tempat lawatan atau perlancongan, kerajaan juga ada menyediakan persembahan, contohnya seperti di Melaka, selain daripada melihat kota bersejarah iaitu Kota A Famosa, para pelancong juga boleh beriadah seperti Bandar Cowboy, Dunia Binatang Safari dan Dunia Air turut disediakan. Kesemua tempat ini adalah sesuai untuk semua golongan masyarakat tidak kira kanak-kanak mahupun dewasa. Jelas di sini bahawa sektor pelancongan pastinya dapat mempromosikan tempat pelancongan yang menarik di negara ini.

            Selain dari mempromosikan tempat-tempat bersejarah, sektor pelancongan juga dapat mempromosikan makanan tempatan kita yang unik. Malaysia juga amat terkenal dengan berbagai aneka makanan yang digemari oleh ramai pelancong. Tambahan pula, negara Malaysia mempunyai pelbagai kaum yang berlainan dan masakan yang berbeza-beza seperti masakan Melayu, masakan Cina dan masakan India. Negara-negara barat seperti England Cuma mempunyai satu jenis kaedah masakan seperti kentang goring, stik dan salad. Negara Itali pula mempunyai masakan seperti spageti, pizza dan telur dada. Masyarakat Malaysia juga mengetahui pelbagai jenis makanan dari serata dunia seperti yu sang, baud an char kuey teow daripada kaum Cina, manakala rending, ketupat dan nasi lemak adalah dari kaum Melayu dan Capati, tosei atau idli adalah dari kaum India. Masakan yang tidak pernah dirasai oleh pelancong ini memberikan mereka rasa yang baharu dan pastinya akan menarik minat mereka untuk mengunjungi Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa makan tempatan dapat dipromosikan melalui sektor pelancongan.

            Dengan sektor pelancongan juga, dapat memperkenalkan dan mengembangkan isdustri kraf tangan yang terdapat di Malaysia. Barangan krf tangan hasil buatan tangan rakyat tempatan bukan sahaja bermutu bahkan harga yang ditawarkan amat berpatutan. Terdapat pelbagai barangan buatan rakyat tempatan contohnya seperti kain batik, seramik, kayu, perak kaca dan kulit Kesemuanya amat cantik dari segi reka bentuknya dan sesuai dijadikan cenderahati kepada para pelancong. Kedatangan pelancong asing ke Malaysia bukan sahaja dapat memajukan industri kraf tangan ke luar negara bahkan adalah menjadi periuk nasi kepada pengusaha kraf tangan tempatan.

            Industri dalam sektor pelancongan telah membuktikan bahawa sektor ini dapat memperkenalkan budaya Malaysia yang unik lagi istimewa kepada negara asing. Ini adalah kerana Malaysia sendiri mempunyai penduduk yang berbilang kaun dan etnik seperti Melayu, Cina, India, Kadazan, Murut, Iban dan lain-lain lagi. Kaum-kaum di negara ini mempunyai adat, budaya dan cara yang berbeza dan sangat istimewa berbanding dengan negara-negara lain dan mampu untuk menarik minat pelancong supaya melancong dalam negara Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa sektor pelancongan juga dapat mempromosikan warisan budaya Malaysia bak kata pepatah ‘Tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas’ ke serata dunia.

4.0       HALANGAN DAN CABARAN INDUSTRI PELANCONGAN

4.1 KETIDAKSTABILAN POLITIK
Seperti yang kita sedia maklum, kestabilan politik dalam sesebuah negara amat memainkan peranan kerana sekiranya kestabilan politik ini tidak dapat dicapai ianya akan memberi impak yang besar kepada negara termasuklah dari segi pelaburan, perusahaan mahupun pelancongan. Ketidakstabilan politik akan menyebabkan pembangunan negara menjadi perlahan dan menyebabkan prasarana untuk pelancong akan semakin berkurang serta semua aktiviti pembangunan yang telah dirancang juga akan terganggu.

Selain dari itu, ketidakstabilan politik juga akan menyebabkan imej negara turut terjejas. Ramai pelancong tidak akan melancong ke negara ini dan secara langsung mereka akan memperngaruhi rakan-rakan yang lain. Sebagai contohnya, sekiranya rusuhan atau peperangan berlaku dalam sesebuah negara, pastinya para pelancong akan takut untuk melancong ke negara tersebut. Sekiranya hal ini berlanjutan dalam tempoh masa yang lama, sudah tentu imej negara akan buruk dan terjejas. Jelaslah di sini bahawa politik yang tidak stabil pasti membawa kesan buruk terhadap industri pelancongan.

4.2 PERSAINGAN DENGAN NEGARA LUAR
Setiap negara tentunya mempunyai keistimewaan yang tersendiri dan menjadi pusat tarikan masing-masing termasuklah seperti pusat membeli-belah, aneka makanan, taman tema, keindahan alam semulajadi dan lain-lain lagi. Justeru itu, adalah bergantung kepada kreativiti sesebuah negara untuk mempromosikan negara masing-masing dan ianya adalah amat penting untuk menarik para pelancong dan menjadikan Malaysia menjadi destinasi utama pelancong. Oleh itu, seluruh rakyat Malaysia haruslah membuat persediaan yang cukup untuk menarik para pelancong untuk melancong ke Malaysia.

4.3 PENCEMARAN ALAM SEKITAR


Alam sekitar adalah merupakan elemen yang amat penting dalam industri pelancongan. Hal ini adalah kerana kebanyakan pelancong ke negara ini disebabkan oleh keindahan alam semulajadinya. Pastinya tidak bermakna sekiranya negara mempunyai pelbagai keindahan alam yang boleh dikunjungi tetapi berlaku pencemaran yang boleh mencacatkan keindahan tersebut dan secara langsungnya memberi imej negatif kepada negara. Justeru itu, semua pihak seharusnya pandai memainkan peranan masing-masing untuk menjaga kebersihan alam sekitar supaya dapat menarik lebih ramai pelancong dan juga mengekalkan keindahan alam sekitar dalam negara untuk kebaikan bersama.

4.4 KEBUDAYAAN TEMPATAN


Sebagai sebuah negara Islam, di mana penduduknya berpegang kepada nilai-nilai ketimuran dan menjaga adab sopan, kita pastinya berasa tidak senang dengan tindakan pelancong asing yang tidak menghormati budaya negara kita apabila datang melancong ke negara ini. Selain daripada membawa kesan buruk terhadap imej negara, ianya juga adalah merupakan salah satu cabaran yang terpaksa dilalui dalam industri pelancongan masa kini. Contohnya seperti di Malaysia ada berlaku kes-kes seperti pelancong asing berjemur di pantai tanpa pakaian dan separuh bogel. Hal sebegini adalah merupakan satu cabaran yang sukar untuk ditangani sekiranya mereka ini tidak memahami budaya negara ini dan sengaja tidak mahu untuk menghormati peraturan-peraturan yang telah ditetapkan di sesuatu destinasi pelancongan kita. Setiap lokasi pelancongan di negara kita tidak kira sama ada pantai, pulau, tempat bersejarah, tanah tinggi dan sebagainya sudah mempunyai peraturan-peraturan yang ditulis dalam pelbagai bahasa untuk mengingatkan setiap pelancong tentang apa yang boleh dibuat dan apa yang tidak boleh di kawasan-kawasan pelancongan tersebut.     

            Oleh itu, untuk menangani isu pelancong asing yang berkelakuan tidak bermoral ini, garis panduan untuk mereka perlu diperkemaskan. Meskipun budaya sesetengah masyarakat negara asing agak bercanggah dengan budaya kita, itu tidak bermakna kita terpaksa bertolak ansur dengan apa jua perbuatan yang tidak senonoh di mata kita yang mereka lakukan itu di negara ini.

5.0       SISTEM SOKONGAN OLEH PIHAK KERAJAAN DAN SWASTA YANG DITAWARKAN UNTUK PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN

5.1 SISTEM SOKONGAN PIHAK KERAJAAN
Dalam usaha kerajaan unutk menaik taraf industri pelancongan, pihak kerajaan telah menubuhakan suatu Program Pelancongan di mana di bawah program ini terdapat enam perkara iaitu Sukarelawan Pelancongan (Voluntourism), Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), Pelancongan Pelajar, Pelancongan Pendidikan, Agro-Pelancongan dan Pelancongan Sukan.
            
Selain itu, pihak kerajaan juga mengadakan kursus seperti We Are The Host (WATH), Hotel Assist On The Go, Bot Pelancong, Pemandu Pelancong Tahap 2, Pemandu Pelancong Tahap 3, Eco-Host Malaysia Think Tourism, Program Latihan Terapi Spa (PLTS), TTMC & TTEC. Tabung dan insentif juga dilaksanakan oleh kerajaan antaranya ialah Tabung Pembangunan Infrastruktur Pelancongan, Galakan Cukai, Skim Bantuan Kebudayaan, Skim Bimbingan Seni, Sumbangan dan Tajaan Seni dan Tabung Bantuan Seni. Kesemua ini adalah merupakan kesungguhan piahk kerajaan dalam mempromosikan sektor pelancongan sebagai salah satu penyumbang utama kepada pendapatan negara.

5.2 SISTEM SOKONGAN PIHAK SWASTA
Perkembangan sektor pelancongan seperti sektor-sektor lainnya adalah bergantung kepada setakat mana pihak swasta dapat menyambut sepenuhnya peluang yang disediakan oleh pihak kerajaan. Dalam tindakan mereka untuk memperluaskan perniagaan dan meraih keuntungan daripada perkembangan pelancongan, mereka perlu bertindak sepakat dan sehaluan dengan matlamat kerajaan dalam bidang ini. Pihak swasta perlulah sentiasa berusaha memperbaiki kemudahan-kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelancong-pelancong. Harga-harga bagi perkhidmatan yang dikenakan kepada pelancong-pelancong perlulah berpatutan dan tidak dinaikkan dengan sewenang-wenangnya hanya disebabkan oleh permintaan yang terlalu tinggi. Mereka perlu bersama-sama menentuka supaya imej negara ini sebagai satu destinasi pelancongan terus meningkat demi faedah mereka sendiri dan demi kepentingan negara.

Sektor swasta juga perlu turut sama dalam usaha tersebut agar matlamat dapat dicapai. Antara usaha sektor swasta yang ada ialah melalui syarikat penerbangan seperti Air Asia, Fire Fly, Malindo Air dan Rayani Air yang telah menyedian pakej tambang murah kepada para pelancong yang ingin menggunakan perkhidmatan pegangkutan udara. Hal ini pastinya dapat membantu kerajaan mempromosikan negara dengan meletakkan imej-imej menarik yang terdapat di Malaysia pada badan kapal terbang untuk menarik pelancong.

6.0       LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN INDUSTRI PELANCONGAN


Terdapat pelbagai langkah atau cara untuk meningkatkan industri pelancongan negara. Salah satunya ialah, kerajaan perlu memperlengkapkan kemudahan dan prasarana pengangkutan dan perhubungan di negara ini sehinggalah menjadi prasarana kelas pertama terutamanya destinasi yang menjadi tumpuan pelancong. Faktor utama pelancong datang ke sesebuah negara adalah kerana kemudahan prasarana seperti pengangkutan dan perhubungan yang terdapat di sesebuah negara. Hal ini adalah kerana pelancong yang berkunjung ke sesebuah negara inginkan keselesaan dan ketenangan. Oleh itu, wajar sekiranya kerajaan memperlengkapkan kemudahan pengangkutan dan komunikasi yang ada, khususnya untuk memudahkan pelancong sampai ke destinasi yang ingin dituju. Sebagai contohnya, para pelancong yang datang ke Malaysia rata-rata berminat untuk menikmati keindahan pulau dan pantai. Oleh itu, kerajaan boleh mengambil inisiatif dengan menambah kemudahan perkhidmatan bot atau feri dari tanah besar ke beberapa pulau di sekitar Laut China Selatan untuk memudahkan orang ramai menikmati keindahan alam semula jadi.

            Selain dari itu, kemudahan penginapan yang selesa seperti hotel, chalet, tandas, bekalan air dan elektrik turut menjadi factor penting dalam menarik ramai pelancong untuk mengunjungi negara kita. Kemudahan penginapan adalah penting kerana situasi ini akan menentukan sama ada seseorang pelancong itu akan tinggal lama ataupun sebaliknya. Jika tempat penginapan itu selesa dan lengkap, sudah pasti ianya dapat mendorong seseorang pelancong itu untuk tinggal lebih lama di negara ini sekaligus membolehkan negara memperoleh lebih banyak mata wang asing. Pembinaan hotel dan rumah penginapan yang tumbuh seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’ di bandar atau di desa di seluruh negara membuktikan kesungguhan negara dalam usaha menarik kedatangan pelancong ke negara ini. Penyediaan kemudahan peginapan harus juga mengambil kira kadar sewa dan taraf sesebuah hotel yang dibina itu. Masalah tandas yang terhad dan berbau busuk selain bekalan air dan elektrik yang kerap meragam perlu diatasi. Prasarana ini hendaklah dijaga agar pelancong tertarik untuk berkunjung lagi ke negara ini.

            Kerajaan melalui Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM) juga wajar menyediakan maklumat lengkap tentang sesuatu destinasi menarik yang terdapat di negara ini, khususnya di tempat-tempat baharu yang dikenalpasti boleh menjadi tempat-tempat yang menjadi daya tarikan yang menguntungkan.Hal ini dapat dilakukan sama ada menerusi media cetak seperti risalah, buku, poster, majalah dan akhbar atau media elektronik eperti radio dan televisyen.

            Selain itu juga, dengan kewujudan halaman pelancongan dalam internet adalah merupakan cara terbaik untuk memperkenalkan Malaysia sebagai sebuah negara yang wajar dikunjungi oleh pelancong asing. Usaha LPPM mempromosikan Malaysia dengan mengiklankan Malaysia pada dinding 60 buah bas di kota London pada suatu ketika dahulu menandakan usaha serius pihak terbabit dla menarik lebih banyak pelancong datang ke negara ini. Sekiranya maklumat yang lengkap sampai ke pengetahuan pelancong, tentunya mereka akan datang melawat negara kita pada suatu hari kelak. Pendek kata, komitmen kerajaan dengan badan-badan tertentu dalam menyebarkan keunikan negara ini ke peringkat global turut merancakkan perkembangan industri ini.

            Langkah-langkah keselamatan juga perlu diambil oleh kerajaan bagi menjamin kepuasan dan kesejahteraan pelancong semasa berada di negara kita. Kita tidak seharusnya lupa dnegan gelagat segelintir masyarakat yang mengambil kesempatan ke atas pelancong. Oleh itu, Unit Keselamatan Pelancong perlulah ditubuhkan untuk membantu pihak polis menangani jenayah ke atas para pelancong. Kejadian-kejadian seperti merogol, mencabul kehormatan, menghendap, peras ugut dan lain-lain lagi harus dibendung dengan segera. Keadaan sebegini akan memberi impak negative kepada negara dan menyebabkan pelancong takut untuk datang ke Malaysia. Aspek keselamatan harus dititikberatkan agar pelancong asing terus berkunjung ke negara ini.

            Salah satu lagi cara untuk meningkat industri pelancongan ialah, pelbagai aktiviti menarik haruslah diadakan oleh pihak kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan. Aktivit yang dimaksudkan adalah seperti pameran kejohanan sukan bertaraf dunia termasuklah pameran Maritim dan Udara Langkawi (LIMA), Kejohanan kereta Formula Satu dan Kejohanan Lumba Basikal Tour de Langkawi. Kejohanan-kejohanan dan pameran ini perlu dirancang dengan teliti agar dapat dijalankan sepanjang masa dengan promosi yang lengkap dan meluas. Penganjuran sukan bertaraf antrabangsa dapat memperkenalkan negara kepada perwakilan atau atlet-atlet dari luar negara seterusnya dapat menarik kedatangan pelancong dari mseantro dunia dan seterusnya membuktikan kepada mereka bahawa Malaysia bukan sahaja cemerlang dari segi penganjuran sukan bertaraf antarabangsa tetapi juga terbilang dalam bidang pelancongan. Jelaslah bahawa industri pelancongan dapat dimajukan dengan mengadakan pelbagai aktiviti negara yang menarik.

7.0       PENUTUP

            Sebagai kesimpulannya, sektor pelancongan adalah merupakan salah satu sumber ekonomi yang amat penting dalam negara kita. Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya menggunakan kelebihan yang ada dalam negara ini dengan sepenuhnya supaya negara kita dapat menjadi pusat pelancongan yang terkenal di dunia dan seterusnya membangunkan ekonomi negara kita. Walaupun masyarakat kita terdiri daripada berbilang kaum, kita seharusnya bersatu padu demi menjaga kepentingan tanah air tercinta kita seperti kata pepatah, ‘bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat’.

            Sikap peramah dan suka membantu para pelancong harus dipupuk dalam diri semua rakyat Malaysia kerana dengan keramahan ini haru dibuktikan melalui sikap yang ikhlas dalam melayan tetamu yang datang ke negara kita. Sebagai contohnya, pemandu teksi yang dianggap sebagai duta pelancongan negara haruslah bersikap ramah, mesra dan menjauhi amalan ingin mengambil kesempatan atas kehadiran pelancong asing bagi mengaut keuntungan dengan mudah. Rakyat perlulah menunjukkan nilai sopan santun dan lembut bahasa kepada pelancong.

            Jelaslah di sini bahawa terdapat pelbagai cara yang dapat dilakukan untuk memajukan industri pelancongan ini. Segala usaha yang direncanakan itu memerlukan obligasi dan komitmen yang jitu daripada semua pihak serta perlu dijalankan secara bijaksana. Usaha ini perlu dijalankan sevara sistematik dan tidak hanya sekadar melepaskan batuk di tangga. Diharapkan agar industri pelancongan di negara ini akan terus berkembang dan sentiasa meniti dari bibir ke bibir rakyat di peringkat glokal dan global. Diharapkan juga industri pelancongan Malaysia dapat berdiri teguh seiring dengan negara-negara pelancongan yang lain.

RUJUKAN

Buku:
Abd. Rahman K. & Zahir A. (1993), pelancongan Malaysia: Analisis Isi Dan Fungsi: Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn. Bhd.

Laman Sesawang:
(Dicapai pada 29/11/2016)
(Dicapai pada 29/11/2016)
(Dicapai pada 29/11/2016)
(Dicapai pada 29/11/2016)
Powered by Blogger.