SISTEM FRANCAIS
1.0
Pengenalan
Perniagaan francais bukanlah satu perkara
baru dalam dunia perniagaan kerana ia telah bertapak lama dalam dunia
perdagangan, bukan sahaja di USA dan Eropah, malah ke negara-negara lain juga.
Vaughn telah mendefinisikan sistem francais
adalah satu bentuk pemasaran atau pengagihan dimana sebuah syarikat induk
secara lazimnya memberikan kebenaran, hak atau keistimewaan kepada seseorang
individu atau sesebuah syarikat yang secara relatifnya adalah kecil untuk
menjalankan perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan untuk satu jangkamasa
tertentu dan pada satu tempat yang telah ditentukan dalam proses mengedarkan
barang atau perkhidmatan yang telah sedia wujud.
Bagi Persatuan Francais Antarabangsa IFA pula
telah mendefinisikan sistem francais adalah satu sistem atau kaedah pengedaran.
Sistem francais juga adalah satu cara yang membolehkan individu-individu yang
mempunyai modal yang boleh memiliki sesuatu perniagaan. Selain itu, sistem
francais adalah satu pernigaan yang boleh dikembangkan dengan sebuah organisasi
yang lain yang lebih matang dan ternama Malah ianya adalah satu sistem yang
akan berjaya sekiranya para francaisi diberi latihan yang secukupnya dan
memahami juga mematuhi sistem-sistem dan prosedur yang telah ditetapkan oleh
francaisor.
Terdapat beberapa ciri-ciri utama sistem
francais antaranya ialah satu hubungan perniagaan secara kontrak di antara dua
pihak iaitu pihak francaisor dan pihak francaisi yang ditubuhkan untuk
mengagihkan, mengedarkan barangan atau perkhidmatan melalui “outlets” tertentu
untuk jangkamasa yang telah ditentukan ataupun tidak. Ciri kedua ialah satu
perjanjian dimana francaisor menganugerahkan kepada francaisi hak untuk
menggunakan berbagai proses alat kelengkapan, sistem beroperasi serta nama baik
francaisor di dalam mengeluarkan, menjual dan mengedarkan barangan dari jenama
(trademark) perniagaan tertentu. Ciri ketiga ialah, kedua-dua pihak secara
ekonominya adalah saling bergantung antara satu sama lain walaupun kedua-dua
pihak adalah “business entity” yang berasingan. Berikutnya adalah pihak
francaisorakan membekalkan kepakaran mengelolakan perniagaan kepada francaisi
dari permulaan sehinggalah selanjutnya. Francaisor dan francaisi akan
bersama-sama mengawal kualiti barangan dan prosedur beroperasi demi menjaga
nama baik perniagaan mereka.
2.0
Sejarah pembangunan industri francais
. Di
Malaysia program Pembangunan Francais yang diperkenalkan pada tahun 1992 di
bawah Unit Pelaksanaan dan Penyelarasan Jabatan Perdana Menteri kini merupakan
salah satu sumber ekonomi negara yang mampu memberikan nilai tambah ke arah
merealisasikan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Didorong oleh faktor
kestabilan politik dan pengukuhan ekonomi negara, Malaysia dilihat berpotensi
untuk membangunkan francais.Kerajaan Malaysia menyedari hakikat ini dan sedang
giat memperkasakan strategi pelaksanaan untuk menjadikan francais sebagai
pilihan utama usahawan yang berhasrat untuk menceburi bidang perniagaan.
Oleh yang demikian, Perbadanan Nasional
Berhad, telah diberi mandat sebagai agensi di bawah Bahagian Francais dan
Vendor, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) untuk mengatur
pelan pembangunan industri francais secara lebih komprehensif. Tujuh strategi
utama iaitu promosi, program pakej khas, latihan pembiayaan, pembangunan produk, jaringan
strategik, pembangunan dan penyelidikan diperkenalkan.
Menurut
Awalan Abdul Aziz (2001) Tahun 2001
telah diisytiharkan oleh kerajaan sebagai Tahun Francais. Pengisytiharan ini
telah dibuat oleh Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd. Nazri Abdul
Aziz pada 19 Januari tahun 2000, berdasarkan cadangan oleh Penasihat
Kementerian Kewangan, yang juga Penasihat Persatuan Francais Malaysia, Datuk
Mustapa Mohamed ketika merumuskan hasil persidangan Francais International
Malaysia 2000 pada 19 Oktober tahun 1999. Pengisytiharan ini juga menunjukkan
kesinambungan komitmen kerajaan sejak hampir 10 tahun yang lalu, di dalam
membangunkan usahawan, khususnya usahawan bumiputera menerusi pendekatan sistem
francais.
Antara
sistem perniagaan francais yang dikaitkan dengan perniagaan restoran makanan
segera di Malaysia ialah seperti Mc Donal, Pizza Hut, KFC dan sebagainya.Persatuan
Francais Malaysia (MFA) juga telah ditubuhkan pada tahun 1994 untuk menyokong
pelaksanaan program Kerajaan untuk menggalakkan keusahawanan melalui francais.
Pembentukan MFA adalah tepat pada masanya untuk menggalakkan pembangunan
francais di Malaysia.Hal ini kerana masih belum banyak lagi perniagaan
francaisyang wujud daripada pihak bumiputra di Malaysia. Oleh yang demikian, MFA
akan menjadi pusat sumber untuk kedua-dua francaisor dan francaisi, serta media
dan orang ramai. Dengan penubuhan MFA, adalah diharapkan bahawa persekitaran
yang kondusif kepada perkembangan francais di Malaysia, boleh
diwujudkan.Melalui kerja-kerja jawatankuasa, MFA komited untuk meneruskan
kemajuan francais di Malaysia ke dalam abad ke 21 selaras dengan Wawasan 2020.
3.0
Kepentingan industri francais
Antara sumbangan perniagaan francais kepada ekonomi
negara ialah dengan merangsang pertubuhan ekonomi menerusi peningkatan aktiviti
keusahawanan. Selain dapat membantu dalam pemindahan kepakaran, teknologi dan
idea-idea baharu dalam pembangunan ekonomi, juga dapat menggalakkan perdagangan
antarabangsa menerusi pakej pelantikan francaisi induk oleh francaisor
tempatan, sekali gus menyumbang ke arah pemantapan pertukaran mata wang negara.
Berikutnya dapat menyediakan peluang perniagaan kerana perniagaan kecil milik
francaisi sangat mudah dan cepat menyumbang kepada pengambilan tenaga kerja.
Jika dilihat dari sudut ekonomi, situasi ini
akan membantu merangsang lagi pertumbuhan perniagaan dengan mewujudkan
usahawan-usahawan tempatan yang akan menawarkan produk yang berjenama. Melalui
sistem francais juga satu transformasi kepakaran, teknologi dan idea-idea
baharu akan diperoleh oleh usahawan yang akan membantu pertumbuhan ekonomi
setempat. Selain itu, senario ini akan menggalakkan perdagangan antarabangsa
sekali gus menyumbang kepada pertukaran mata wang negara di samping membuka
peluang-peluang pekerjaan kepada penduduk setempat
Hal ini adalah kerana adanya MFA, industri
francais di Malaysia telah berkembang dengan pesat hasil dorongan dari MFA dan
dorongan dari pengguna domestik.Pada tahun ini, industri francais telah
menyumbang sebanyak RM23.6 bilion kepada pendapatan kasar negara.Malah,
industri ini bernilai melebihi RM20 bilion setahun dan masih terus berkembang.
Sejak empat tahun yang lalu, ia telah meningkat pada kadar yang tetap, iaitu di
antara 10 hingga 15% setahun walaupun dilanda krisis kewangan global sejak
tahun 2008.Industri francais dijangka menyumbang sebanyak 2.6% kepada Keluaran
Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia pada tahun ini. Ini telah menunjukkan
peningkatan kecil berbanding sumbangan pada tahun lalu, iaitu 2.5% atau pun
RM21.48 bilion kepada KDNK.
Sistem francais boleh menjadi satu aplikasi
dalam projek penswastaan dengan melibatkan lebih ramai usahawan mengendalikan projek
atau perniagaan berdasarkan sistem yang sama. Projek Rangkaian Hotel Seri
Malaysia ialah satu contoh yang berjaya dalam kategori ini.Selain itu, sistem
perniagaan francais juga memberi kebaikan kepada pengguna dan juga pertumbuhan
ekonomi negara.Melalui sistem francais, pengguna dapat menikmati kemudahan
produk atau perkhidmatanyang ditawarkan melalui rangkaian perniagaan yang besar
dengan persekitaran yang konduktif. Di samping itu juga, pengguna akan
memperoleh perkhidmatan dan kemudahan perniagaan yang moden mengikut peredaran
masa.
4.0
Tahap pembangunan industri francais
Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, walaupun industri
francais negara telah mencapai satu tahap yang membanggakan termasuk lahirnya
jenama-jenama tempatan terkenal yang mampu berkembang ke persada antarabangsa
tetapi industri tempatan masih belum berupaya sepenuhnya untuk menerokai
peluang francais yang sedia ada.Oleh yang demikian, kerajaan yakin pelan yang
komprehensif penting untuk diwujudkan sebagai arah tuju bagi menyelaras segala
peranan, usaha dan tindakan dalam pembangunan industri francais di negara ini.
Antaranya ialah usaha menggubal strategi dan pelan tindakan bagi menggariskan
program dan inisiatif telah berjaya menghasilkan Pelan Induk Pembangunan
Francais Nasional (PIPFN) 2012-2016 dengan matlamat dan sasaran yang jelas dan
akan melibatkan serta memberi manfaat kepada golongan sasar.
PIPFN berhasrat untuk menentukan semua
lapisan masyarakat; peniaga besar atau kecil-kecilan ataupun bakal usahawan
diberi peluang untuk menceburi perniagaan francais.PIPFN juga bertujuan
memperluaskan fokus dari sektor tradisional iaitu sektor makanan dan minuman,
pakaian, kesihatan dan kecantikan kepada sektor baru yang tersenarai dalam
Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10) seperti
pelajaran, produk dan perkhidmatan hijau, pelancongan-kesihatan, produk dan
perkhidmatan mematuhi syariah untuk menembusi pasaran Timur Tengah dan negara
Islam serta negara lain yang mempunyai pasaran berpotensi. PIPFN ingin melibatkan
pelbagai kumpulan sasaran termasuk Perusahaan Kecil Sederhana (PKS), belia,
wanita, golongan khas (OKU), pesara dan ramai lagi.
Sebagai contoh, program seperti francais
komuniti dan francais mikro berkelompok diwujudkan sebagai projek perintis bagi
memperkenalkan francais mikro kepada golongan berpendapatan rendah dan
sederhana serta komuniti luar bandar.PIPFN telah merangka tiga fasa bagi
membantu memajukan industri francais dengan hasrat menjadikan Malaysia sebagai
pusat francais di peringkat Asia Tenggara dan menembusi negara Timur Tengah
pada tahun 2020.Fasa 1 bermula dari 2012 hingga 2014 dan melibatkan pemantapan
peserta francais dan rangka kerja pembangunan francais. Fasa 2 pula bermula dari
2015 hingga 2016 dan melibatkan usaha ke arah industri dalam negeri yang
dinamik dan teguh selaras dengan visi PIPFN sementara Fasa 3 bermula dari 2017
hingga 2020 dan melibatkan usaha menjadikan Malaysia sebagai pusat francais.
Oleh yang demikian, bagi memastikan industri
perniagaan francais terus berdaya saing kerajaan telah merangka beberapa
program pembangunan untuk membantu usahawan dan peniaga francais.Program
Pembangunan Francaisor pula dilaksanakan melalui Program Pembangunan Francais
Tempatan (PPFT) dan Dana Bantuan Perniagaan.Francais (DBPF) PPFT menawarkan
platform untuk menukarkan perniagaan konvensional kepada perniagaan francais
yang bersistematik dan sedia untuk berkembang.Melalui program ini, usahawan
tempatan yang mempunyai perniagaan yang berpotensi untuk difrancaiskan boleh
menukarkan perniagaan konvensional mereka kepada perniagaan francais.
5.0
Sistem sokongan industri francais
Seperti mana yang kita sedia maklum, modal
bagi memulakan sesuatuperniagaan francais adalah besar, namun tidak semua orang
mampu untukmenjalankan perniagaan ini walaupun mampu memberi pulangan yang
lumayan.
Bagi pihak kerajaan, kerajaan telah menyediakan
latihan kepada francaisor, francaisi, perunding francaisi dan masyarakat awam
tempatan berkenaan francais melalui Perbadanan Nasional Berhad PNB.PNB
dipertanggungjawabkan untuk menyediakan kemudahan pembiayaan serta sokongan dan
khidmat nasihat terhadap perniagaan francais.
Manakala bagi pihak Persatuan Francais
Malaysia (MFA), satu badan bukan kerajaan juga sering bekerjasama dengan
kerajaan dalam usaha untuk membangunkan industri francais tempatan dan menjadi
perantara ahli-ahli MFA dari industri francais dengan kerajaan.
Sejajar dengan pelaksanaan PIPFN, pihak
kerajaan telah mempercepatkan proses pendaftaran francais dengan memendekkan
tempoh kepada tujuh hari bekerja dengan syarat semua dokumen dan syarat
dipenuhi dengan mewujudkan satu sistem atas talian pendaftaran francais iaitu
MyFEX. MyFEX direka bertujuan untuk memberikan keselesaan dan memudahkan cara
untukmemproses permohonan baru lesen francais. Peruntukan juga telah disediakan
untuk mempromosikan francais tempatan Malaysia melalui pelbagai program seperti
Franchise Malaysia Goes Global, membangun dan mengembangkan francais mikro
melalui Francais Komuniti, 1Malaysia Stesen Francais serta menyediakan
kemudahan pinjaman khas untuk francais mikro, Skim Pinjaman Kecil Francais. Hal
Ini adalah antara inisiatif yang telah diambil untuk menyempurnakan visi dan
misi PIPFN ini.
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi
& Kepenggunaan KPDNKK telah menubuhkan Akademi Perbadanan Nasional Berhad
(PNS), adalah untuk melahirkan usahawan francais yang mantap ilmu
pengetahuannya serta mempunyai kemahiran yang tersendiri. Diantara program
dibawah akademi ini adalah Program Latihan Softskill, Program Latihan Francais
dan Program Kesedaran yang merangkumi forum dan perkongsian ilmu.PNS berperanan
melaksana dan menjadi peneraju dalam membangunkan industri francais di Malaysia
dibawah seliaan KPDNKK, termasuklah menyediakan kemudahan pembiayaann.
6.0
Cabaran dan Halangan francaisi dan francaisor
Terdapat beberapa halangan yang akan dihadapi
francaisi dan francaisor dalam memulakan, menguruskan, menjalankan dan
mentadbir perniagaan francais ini. Antaranya seperti berikut.
6.1 Modal yang tinggi
Pelaburan
modal untuk memulaan perniagaan francais adalah sangat besar. Hal ini, menjadikan bentuk perniagaan
ini lebih eksklusif dan sukar untuk bakal usahawan menceburi bidang perniagaan ini.Kos
untuk mendapatkan hak menggunakan jenama dan bantuan dari francaisor adalah
tinggi. Antara kos yang perlu perlu ditanggung oleh francaisi ialah :
·
Yuran francais –
Yuran ini adalah dalam satu jumlah yang besar dan tidakakan dikembalikan.
Francaisi juga perlu mengeluarkan modal sendiri untuk membayar kos sewa,
deposit, pembelian aset dan pengubahsuaian kedai.
·
Royalti Bulanan –
Royalti dibayar mengikut peratus jualan bulanan. Francaisi perlu membayar
royalti walaupun tidak memperolehi keuntungan, walaupun francaisor tidak
membantu perniagaan francaisi kerana francaisi menggunakan jenama francaisor
tersebut. Di Malaysia, terdapat isu berkenaan bayaran royalti ini, di mana
agensi kerajaan iaitu Perbadanan Nasional Berhad (PNS) sebagai badan yang bertindak
untuk francais Malaysia, telah mengarahkan supaya pembayaran royalti tidak
lebih dari 5% iaitu jumlah dari jualan bulanan francaisi.
·
Yuran Iklan – Yuran
iklan yang telah dibayar oleh francaisi akandigunakan oleh francaisor untuk
mengiklankan jenama produk atau perkhidmatan ianya adalah bertujuan untuk menarik
lebih ramai francaisi. Tetapi ianya mungkin tidak mempromosikan perniagaan
francaisi tersebut.
6.2 Francaisor tidak memberikan kebebasan kepada francaisi
Untuk
menjaga keseragaman, francaisor akan mengawal perniagaan francaisi. Hal ini
telah menghalang francaisi untuk bebas berniaga. Berikut adalah beberapa
perkara berkaitan perjanjian francais:
·
Pemilihan Lokasi –
Francaisor akan memilih lokasi yang difikirkan sesuai dengan perniagaannya dan
lokasi tersebut mungkin tidak sesuai dari sudut pandangan francaisi. Di dalam
banyak kes, francaisi akan mencadangkan lokasi kepada francaisor. Kemudian, francaisor
akan melawat lokasi tersebut dan memberi pendapatnya samaada sesuai atau tidak.
Jika tidak, Francaisor akan membantu mencari kawasan yang difikirkan strategik.
·
Hiasan Dalaman &
Konsep Perniagaan – Terdapat francaisor yang akan menukar hiasan dalaman dan
konsep perniagaan mengikut musim. Jadi, kos renovasi dan pengubahsuaian
tersebut mungkin tidak mampu untuk ditanggung oleh francaisi. Antara pekara
yang selalu francaisor akan tukar adalah konsep perniagaan, uniform &
sistem komputer.
·
Kawalan penjualan
produk dan Perkhidmatan – Francaisor akan mengawal setiap produk dan
perkhidmatan perniagaan yang dikeluarkan oleh francaisi. Oleh yang demikian,
francaisi tidak boleh menjual produk atau perkhidmatan selain daripada
francaisor.
·
Kawalan Dalam
Menggendalikan Operasi Perniagaan – Francaisor akanmengawal waktu operasi
perniagaan, uniform pekerja, iklan serta promosi dan juga prosedur perniagaan.
Harga jualan juga dikawal sehingga francaisi tidak boleh memberikanpotongan
harga sesuka hati kepada pelanggan. Pengedar juga perlulah dari pengedar yang
diluluskan oleh francaisor, walaupun francaisi boleh mendapatkan barang dari
pengedar yang lebih murah.
·
Kawalan ke atas Hak Wilayah
(Territorial Rights) – Kawalan ini adalah untuk menggelakkan daripada bersaing
dengan francaisi yang lain. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menghalang
francaisi membuka cawangan lain atau berpindah ke lokasi yang lain. Francaisor
juga ada hak untuk menghalang francaisi membuat websitenya sendiri.
6.3 Pemilihan francaisor yang teliti
Terdapat
beberpa kelemahan akta dan peraturan yang boleh menyebabkan terjadinya penipuan
dan ketidakadilan kepada kedua-dua belah pihak.Kerajaan perlu membaiki
kelemahan ini agar pembangunan industri francais di Malaysiatidak terjejas
kemajuannya.Kelemahan-kelemahan yang ada akan memburukkan imej sistem francais
sehingga dilihat sebagai sistem yang menipu dan banyak pihak yang tertipu terutamanya
usahawan baharu.Keadaan ini berlaku kerana tiada dokumen zahir atau prospektus yang
disediakan untuk membolehkan pemohon (bakal francaisi) mengetahui maklumat
terperinci tentang francaisor dan produknya. Oleh yang demikian, perlu adanya
prospektus yang lengkap untuk memberikan penerangan selengkapnya kepada
francaisi tentang latar belakang francaisor, prestasi kewangan, status
perundangan, potensi francais dan beberapa maklumat yang lain.
6.4 Perlu komitmen yang tinggi daripada francaisi.
Masalah
akan berlaku jika francaisi tidak mempunyai pengetahuan dan persediaan yang
cukup dalam melibatkan diri dalam perniagaan francais. Kegagalan berlaku adalah
berpunca daripada sikap francaisi yang terlalu bergantung kepada francaisor
sedangkan untuk berjaya dalam industri itu bukan satu perkara yang
mudah.Francaisi bukan sahaja sekadar perlu mempunyai keupayaan untuk
mengeluarkan modal semata-mata sebaliknya perlu belajar dan memahami
selok-belok perniagaan yang bakal diceburi.Francaisi perlu memenuhi pengetahuan
dari aspek kewangan, simpanan, komitmen, kemampuan dari mental dan fizikal,
memiliki kepercayaan kepada produk serta sentiasa menjalankan
penyelidikan.Francaisi juga diminta agar berusaha membangunkan sendiri pasaran
perniagaannya, meningkatkan penguasaan pasaran, memaksimakan keuntungan serta
bersaing dengan pesaing terdekat dalam pasaran.
6.5 Penjualan produk yang ditetapkan oleh francaisor
Penglibatan
serta pengurusandari pihak francaisi dalam perniagaan francais adalah tertakluk
kepada peraturan dan sistem pengoperasian perniagaan yang telah ditetapkan oleh
pihak francaisor. Ini secara tidak langsung akan menyekat tahap daya kreativiti
dan inovasi francaisi terutamanya dalam aspek pengendalian perniagaannya.
6.6 Penamatan dan pembaharuan kontrak
Kontrak
francais akan tamat sekiranya francaisi telah melanggar perjanjian francais.
Kontrak ini sah untuk tempoh masa yang telah dipersetujuikan dan tiada jaminan
atas pembaharuan kontrak.
·
Penamatan Kontrak –
Francaisor boleh menamatkan kontrak sekiranya francaisi gagal membayar royalti,
gagal menunjukkan prestasi yang menguntungkan dan lain-lain sebab yang
munasabah. Segala pelaburan francaisia akan hilang apabila kontrak tamat. Di
Malaysia, setiap perjanjian francais adalah untuk 5 tahun.
·
Pembaharuan Kontrak –
Pembaharuan kontrak tidak berlaku secara aotomatik. Segala terma dan syarat
mungkin boleh berubah. Antaranya ialah kenaikkan kadar bayaran royalti, membuat
pengubahsuaian kedai, menggurangkan hak wilayah dan kawalan atas jualan. Semua
pembaharuan ini berkemungkinan untuk memberi peluang kepada francaisi lain.
7.0
Masa hadapan industri francais
Di Malaysia industri francais semakin meninggkat
pertumbuhannya.Sejak kerajaan memperkenalkan konsep perniagaan secara francais
di negara ini pada tahun 1992 yang telah diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri
Malaysia Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamed, bilangan syarikat yang
melibatkan diri dalam bidang perniagaan secara francais terus meningkat dari
semasa ke semasa. Perkembangan positif ini memberikan petanda baik bukan sahaja
kepada masa depan pertumbuhan ekonomi negara, malah ke arah mewujudkan
kehidupan yang lebih selesa kepada para usahawan terutamanya usahawan kecil dan
sederhana untuk menceburi bidang keusahawanan francais. Usaha dan komitmen yang
diberikan oleh semua penggiat dalam industri francais di negara ini telah
mendapat pengktirafan yang sewajarnya daripada Kerajaan. Kerajaan menjangkakan
Industri francais pada tahun 2015 akan menyumbang kepada keluaran Dalam Negara
kasar (KDNK) sebanyak RM26.8 bilion dan dijangka terus meningkat dengan
kerjasama daripada kementerian, PNS dan Persatuan Francais Malaysia (MFA).
Bila adanya program kesedaran dan pendedahan
yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak, masyarakat kini semakin berfikiran
terbuka dan faham akan konsep perniagaan francais. Ini secara tidak lansung
membantu dalam membangunkan modal insan dalam pemilihan industri francais
sebagai pemangkin ekonomi. Kerajaan mempunyai sasaran yang tinggi untuk
industri francais kerana ia menyumbang 9.4 peratus kepada Keluaran Kasar Dalam
Negara (KDNK) menjelang tahun 2020 dan Malaysia muncul sebagai hab francais
terkemuka di rantau ini, dengan asas yang kukuh dalam pasaran Timur Tengah.
Untuk merancakkan pertumbuhan dalam industri, pelbagai program dan skim yang
telah dimasukkan ke dalam program ini.
Dengan
pencapaian industri francais setakat ini, namun masih terdapat ruang untuk
penambahbaikan.Secara tidak langsung, ia dapat membangunkan modal insan malah
mempertingkatkan perniagaan francais tempatan.Masyarakat kini semakin celik
mengenai perniagaan francais disebabkan program dan pendedahan yang dijalankan
oleh kementerian.
Di samping itu, terdapat 523 jenama francais
tempatan dan bilangannya semakin meningkat.Pihak kerajaan juga menerima banyak
permohonan daripada syarikat-syarikat asing iaitu sebanyak 198 jenama.Sebanyak
68 peratus merupakan perniagaan yang berdaftar dengan pihak kementerian
manakala bakinya iaitu 32 peratus merupakan jenama asing.
Penerimaan jenama francais Malaysia di luar
negara juga semakin meningkat iaitu sebanyak 60 jenama francais tempatan di 55
negara.Jenama francais Malaysia dilihat mempunyai potensi besar dan secara
tidak langsung ia dapat meningkatkan aliran wang serta eksport produk tempatan
ke negara luar.industri francais di negara ini lebih belajar untuk berdikari
dan berdiri sendiri serta kurang pergantungan terhadap kerajaan dalam mengawal
aktiviti-aktiviti francais.
Kerajaan
telah mengenal pasti faedah yang dibawa oleh francais, lalu memperkenalkan skim
kredit serta insentif cukai bagi meningkatkan industri ini. Pembentukan Pelan
Rangka Perkembangan Francais Negara merupakan salah satu inisiatif untuk
mempertingkatkan industri ini dengan lebih jauh. Pelan yang meliputi tempoh
selama 10 tahun sehingga tahun 2020 ini telah membentuk haluan industri ini
agar ia sejajar dengan agenda ekonomi negara. Selain menjamin perkembangan
industri francais pada kadar optimum, ia juga menyemai pakar-pakar modal insan
bagi sektor francais. Pelan rangka ini juga mengandungi rancangan untuk
mengubah perniagaan melalui francais, mempertingkatkan daya saingan francais di
Malaysia serta menubuhkan eko-sistem francais yang dinamik.
8.0
Kesimpulan
Selama lebih 40 tahun, tumpuan telah
diberikanpada usaha mewujudkan industri francais di Malaysia.Kini, selaras
dengan Agenda Pembangunan Negara telah wujud satu keperluan untuk membawa
industri francais ke tahap yang lebih tinggi seterusnya menjadikan Malaysia
sebagai pusat francais serantau untuk pasaran Asia Tenggara dan Timur
Tengah.Perniagaan francais antara penyumbang utama bagi pertumbuhan yang
pesat.Dengan rangka kerja yang betul, francais boleh menjadi pengembangan
strategi yang berjaya tanpa memerlukan modal banyak. Walau bagaimanapun, untuk
menjadi francais baru yang berjaya ia memerlukan pertimbangan terperinci,
mengenai undang-undang yang banyak untuk mengawal selia industri francais ini.
Perniagaan francais juga mampu menyumbang
kepada pertumbuhan ekonomi negara menerusi aktiviti pembangunan usahawan serta
pemindahan kepakaran, teknologi dan idea-idea baru.Pertumbuhan rangkaian
perniagaan francais juga mampu meningkatkan ekonomi Negara dan menyediakan
peluang pekerjaan.Sistem francais juga boleh membantu mewujudkan budaya baru di
dalam menjalankan perniagaan dengan penekanan diberikan kepada aspek-aspek
disiplin yang tinggi, perkhidmatan pelanggan yang berkualiti, kebersihan dan
keseragaman. Pemantapan budaya perniagaan seperti ini penting bagi membolehkan
perniagaan tempatan bersaing di peringkat antarabangsa
Namun demikian keputusan untuk memilih jenis
perniagaan tidak boleh dilakukan tanpa mempertimbangkan beberapa faktor yang
menjadi teras kepada perniagaan ini.Pakej francais juga memberi jaringan
hubungan antara francaisor dengan francaisi yang saling bergantungan demi
menjayakan perniagaannya.Hubungan yang harmoni di antara francaisor dan
francaisi adalah satu keperluan supaya dapat mempertingkatkan produktiviti dan
keseragaman produk dapat diselaraskan di setiap cawangannya.
Di samping itu, peranan kerajaan juga penting
untuk mengatur semula pelaksanaan dasar industri francais. Segala inisiatif dan
kemudahan yang telah disediakan ini memerlukan semua penggiat industri francais
untuk bersama-sama berusaha dengan Kerajaan untuk membina industri yang kukuh
dan berdaya saing serta menjadi penanda aras baru dalam dunia francais. Di
samping itu, penggiat industri francais wajar menitik beratkan amalan
perniagaan yang lebih beretika sama ada dengan francaisor, francaisi dan
lebih-lebih lagi dengan pelanggan atau pengguna produk mereka agar Francais
Malaysia akan lebih dipandang gah di mata dunia.
Rujukan
http://www.ehomemakers.net/my/article.php?id=559 diakses pada 19/11/2016by www.min.com.my
http://www.utusan.com.my/rencana/membina-negara-untuk-rakyat-1.292791diakses pada 19/11/2016 Posted on April 28, 2016 by
Mohamad Najib Nor Danial in Franchise NewsUtusan Malaysia – 28 April 2016
http://www.kpdnkk.gov.my/index.php/my/peniaga/2014-08-12-07-40-
18/2013-01-31-06-54-33/pelan-induk-pembangunan-francais-nasional-pipfn# di akses pada 20/11/2016
http://kpdnkk.bernama.com/newsBm.php?id=647165 di akses pada 20/11/2016